تلگرامخبر اولسیاسی

تلاش بی نتیجه «نوری المالکی» و «هادی العامری» برای تشکیل جبهه اپوزیسیون داخلی

از یک ماه پیش «نوری المالکی» و «هادی العامری» در حال رایزنی با تشکل های سیاسی برای تشکیل جبهه اپوزیسیون داخلی هستند اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده اند.

میدل ایست نیوز: از یک ماه پیش «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون، و «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) در حال رایزنی با تشکل های سیاسی دارای شاخه نظامی برای تشکیل ائتلاف یا جبهه اپوزیسیون داخلی هستند اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده اند.

ائتلاف فتح که به نظر می آید مشتاق بازگشت ائتلافش با دولت قانون است اعلام کرد که به محض آغاز جلسات پارلمان خواستار حضور نخست وزیر در مجلس خواهد شد و اشاره کرد که احتمال دارد این جلسه را به پرسش از نخست وزیر تبدیل کند.

«کاطع الرکابی»، نماینده مجلس از ائتلاف دولت قانون، گفت که رایزنی های سران این ائتلاف با رئیس ائتلاف فتح و چند تشکل دیگر ادامه دارد و هدف از آن تشکیل ائتلافی متحد است که در آینده هم در انتخابات پیش از موعد مجلس شرکت کند.

او افزود که این تحرکات سیاسی میان ائتلاف های دولت قانون و فتح هنوز به توافقی برای تشکیل جبهه اپوزیسیون داخلی یا تشکلی انتخاباتی نینجامیده است.

الرکابی درباره دیگر گروه هایی که با آنها در این باره رایزنی شده توضیحی نداد و به همین بسنده کرد که «رایزنی ها با همه تشکل های سیاسی بدون استنثا انجام شده اما به تشکیل یک جبهه پارلمانی نینجامیده است».

او افزود که طرف اصلی این مذاکرات هادی العامری و نوری المالکی هستند و عامل اصلی این تحرکات «تظاهراتی است که در ماه های اخیر در استان های جنوبی رخ داده است».

پیش از این ائتلاف فتح در نامه ای به هیئت رئیسه مجلس خواستار تشکیل «جلسه فوق العاده» برای میزبانی از الکاظمی جهت بررسی اقدامات دولت در مبارزه با شیوع کرونا و علل افزایش آمار ابتلا و نیز ورود ترکیه به خاک عراق و «اقدامات امریکا» شده بود.

«محمود الربیعی»، سخنگوی دفتر سیاسی صادقون (وابسته به عصائب اهل الحق و عضو ائتلاف فتح) گفت که این دیدارها منحصر به ائتلاف های فتح و دولت قانون نیست و تشکل های سیاسی دیگری نیز در آن حضور دارند و افزود که هدف اصلی این دیدارها این است چگونه اوضاع  کشور بهبود یابد.

وی افزود که از آنجا که جلسات مجلس برگزار نمی شود، راهی جز دیدارهای دوجانبه برای گفت وگو  و مذاکره باقی نمی ماند.

همزمان «عباس العطافی»، نماینده عضو کمیسیون خدماتی مجلس، تأکید کرد که موضوع استیضاح چند وزیر ازجمله وزیر حمل و نقل جدی شده است.

او علت احضار وزیر حمل و نقل را پاسخ ندادن به مکاتبات کمیسیون خدمات درباره وضعیت هواپیمایی عراق و پرونده های فساد در این وزارتخانه عنوان کرد.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا