اقتصادیخبر اول

پشت‌پرده مسمومیت هزاران تُن ماهی در تالاب‌های عراق چیست؟

تلف شدن صدها هزار تُن ماهی در تالاب‌های جنوب عراق منجر به بروز نگرانی‌هایی از وجود عملیات سازمان یافته برای هدف‌گیری اقتصاد عراق شده است.

میدل ایست نیوز: تلف شدن صدها هزار تُن ماهی در تالاب‌های جنوب عراق و ابهامات موجود در تحقیقات انجام شده برای شناسایی علت آن، منجر به بروز نگرانی‌هایی از وجود عملیات سازمان یافته برای هدف‌گیری اقتصاد عراق شده؛ اقتصادی که در سایه تلاش‌های دولت برای تحقق خودکفایی از رهگذر اجرای برخی پروژه‌های کشاورزی و دامداری و شیلات، در برابر بحران مالی کم‌سابقه موجود مقاومت کرده است.

سمی‌سازی تالاب‌ها در چارچوب حملاتی انجام می‌شود که طی سالیان گذشته منابع شیلات عراق را مورد هدف قرار داده و منجر به تلف شدن هزاران تُن ماهی به علاوه آتش زدن مزارع گندم و جو شده، این عملیات پس از آن روی داد که دولت عراق در برخی محصولات کشاورزی و شیلات اعلام خودکفایی کرده است.

تالاب الدملج که در میان دو استان القادسیه و واسط در جنوب عراق واقع شده است، یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های این کشور به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر سمی شده است. این تالار دربردارنده گونه‌های نادری از ماهی است و در پی این سمی‌سازی، وزارت کشاورزی عراق کمیته‌ای برای انجام تحقیقات به منظور اطلاع از علت تلف شدن ماهی‌ها تشکیل داده است.

به گفته یک مسئول عراقی که از روند تحقیقات جاری در این پرونده آگاهی دارد، نتایج اولیه که از بررسی‌های آزمایشگاهی به دست آمده، ثابت می‌کند که مسمومیت ماهی‌ها ناشی از ماده‌ای است که به تالاب اضافه شده، این امر بدین معناست که تلف شدن ماهی نه به دلیل اختلال با مشکل زیست محیطی بلکه در پی حادثه‌ای عمدی روی داده است.

منبع مذکور که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: تحقیقات هنوز برای آگاهی از جزئیات بیشتر و دستیابی به مستندات و قرائن ادامه دارد.

وی افزود: برخی گروه‌ها از این وضعیت بهره می‌برند به خصوص گروه‌هایی که پیشتر معاملات مربوط به واردات ماهی دست آنها بود و اکنون در سایه رشد صنعت شیلات در عراق و تحقق خودکفایی در این زمینه، واردات ماهی به شدت کاهش داشته است.

این منبع آگاه اظهار داشت: دولت عراق به تحقیقات ادامه می دهد و به زودی کارآگاهان و متخصصانی از بغداد برای مشارکت در این تحقیقات و اطلاع از جزئیات این پرونده اعزام خواهند شد.

در همین رابطه، «علی البدیری»، عضو کمیسیون کشاورزی پارلمان اظهار داشت: هدف‌گیری منابع شیلات عراق در راستای مانع‌تراشی در تلاش عراق برای تحقق خودکفایی در این زمینه انجام می شود که برخی طرف‌های منطقه‌ای در آن دست دارند.

البدیری افزود: نتایج تحقیقات نشان داده که سمی‌سازی تالاب‌ها عامل انسانی داشته اما متاسفانه تاکنون عامل آن شناسایی نشده، هدف از سمی‌سازی آب تالاب‌ها، ضربه زدن به اقتصاد عراق است، اخیرا شاهد آن بوده‌ایم که هرگاه خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی یا حیوانی اعلام شده، تولید آن محصول با مشکلاتی رو به رو شده است.

از سوی دیگر، «جمال کوجر»، عضو دیگر کمیسیون کشاورزی عراق عمدی بودن مسمومیت ماهی‌ها را بعید ندانست به ویژه که مرزها باز است، وی افزود: برخی کشورها نمی خواهند عراق در تولید محصولات به خودکفایی برسد، آنها در تلاش هستند تا عراق صرفا بازاری برای کالاهای تولیدی‌شان باشد، آنها می خواهند که عراق کشوری ضعیف از لحاظ اقتصادی بوده و به تولیدات دیگر کشورها وابسته باشد.

«جمیل آنطوان»، کارشناس اقتصادی عراق هم در پایان اظهار داشت: مشکل موجود در سمی‌سازی تالاب‌ها بزرگتر از خسارت‌های اقتصادی آن برای کشور است چرا که ما در حال از دست دادن گونه‌های نادر و منحصر به فردی از ماهی‌ها هستیم که تنها در تالاب‌ها یافت می شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا