خبر اولسیاسی

عراقی‌ها در میان تدابیر شدید امنیتی در بغداد، سالروز تظاهرات اکتبر را گرامی می دارند

امروز و در سالروز تظاهرات اکتبر، صدها عراقی در میان تدابیر شدید امنیتی، برنامه های خود برای گرامیداشت اولین سالروز تظاهرات را اجرا می کنند.

میدل ایست نیوز: امروز یکم اکتبر و در اولین سالروز تظاهرات اکتبر، صدها عراقی در میان تدابیر شدید امنیتی در میدان التحریر و نزدیک منطقه الخضراء، سالروز تظاهرات مردمی را گرامی می دارند.

در این میان دولت عراق از تلاش های برخی طرف ها و احزاب برای سوء استفاده از سالروز تظاهرات مردمی به نفع برنامه های خود نگران است از این رو تدابیر شدید امنیتی را برای جلوگیری از هرگونه تنش احتمالی اتخاذ کرده است.

تظاهرات کنندگان برای بزرگداشت اولین سالروز تظاهرات اکتبر مقدمات کاملی از جمله شعارها، تصاویر قربانیان تظاهرات و تجمع برای تظاهرات جوانان فراهم کردند.

میدان التحریر امروز شاهد فعالیت های بسیاری خواهد بود، فعالیت هایی نظیر تظاهرات دانشجویی و زنان به سمت میدان، تظاهرات یکپارچه به سمت پل جمهوری، شعارهایی در راستای تاکید بر تداوم تظاهرات اکتبر، تشییع نمادین قربانیان این تظاهرات و جشنواره شعر از برنامه هایی است که برای امروز تدارک دیده شده است.

«عمار الربیعی»، از فعالان عراقی در زمینه تظاهرات می گوید که امروز تجدید عهدی برای تداوم تظاهرات اکتبر تا تحقق مطالبات خواهد بود.

وی اشاره کرد که صدها تظاهرات کننده از ساعت های اولیه صبح به سمت میدان التحریر آمده و آماده تظاهرات، بالا بردن تصاویر قربانیان و درخواست مجازات قاتلان آنها هستند.

این فعال تظاهرات تاکید کرد که تظاهرات امروز مسالمت آمیز و بیان کننده صدای ملت مظلوم است و بیان کرد: «میهنی می خواهیم که در آن جایی بری فاسدان نباشد و قاتلان فرزندان ملت نیز در آن حضور نداشته باشند، امروز همان مطالباتی مطرح می شود که در سال گذشته خواسته شد با این تفاوت که محاکمه قاتلان تظاهرات کنندگان نیز به آن اضافه می شود و ما مسئولیت این کار را بر عهده دولت عراق می گذاریم.»

نیروهای امنیتی عراق از شب گذشته و برای جلوگیری از هر حادثه ای، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کردند.

یک افسر در فرماندهی ستاد عملیات بغداد گفت: «دستوراتی مبنی بر تامین امنیت اماکن تظاهرات، راه های منتهی به آن و ورودی های منطقه الخضراء صادر شده است.»

وی بیان کرد که وضعیت امنیتی آشفته، نگرانی هایی را در خصوص تلاش برخی گروه ها برای سوء استفاده از سالروز تظاهرات اکتبر با اعمال تخریبی و تلاش برای حمله به منطقه الخضراء به اسم تظاهرات کنندگان به وجود آورده است.

این افسر افزود که نیروهای امنیتی به صورت گروهی در نزدیکی میدان التحریر از سمت منطقه الخضراء و همچنین در خیابان ها و کوچه های منتهی به میدان مستقر شده تا امنیت را تامین کنند.

وی تاکید کرد نیروهای امنیتی گسترده در اماکن تظاهرات برای سرکوب تظاهرات کنندگان نیستند بلکه برای حفاظت از آنها در برابر هر گروهی که ممکن است برای اجرای برنامه های خاص خود تلاش کند حضور دارند.

گفتنی است «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق در توئیتی بر حمایت و همبستگی مجدد با خواسته های قانونی تظاهرات کنندگان تاکید کرد و اظهار داشت با نهادهای حکومتی و فعالیت های مردمی برای تحقق آن تلاش خواهد کرد.

وی تاکید کرد: «از تلاش های دولت برای اجرای نیازهای روند دموکراسی با انتخاباتی پیش از موعد، آزاد و سالم، تلاش برای توانمندسازی جوانان برای رهبری مرحله آینده، مجازات و قصاص فاسدان و شناسایی عاملان جنایت علیه تظاهرات کنندگان و مجازات قطعی آنها حمایت می کنم.»

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا