اقتصادیخبر اول

نهایی شدن تدارکات برای اجرای همزمان فاز اول بندر بزرگ فاو و خط آهن بصره به ترکیه

یک تیم فنی از وزارت حمل و نقل اخیرا بررسی های میدانی لازم برای تعیین مسیر دقیق این خط آهن و خرید زمین های لازم پیش از آغاز اجرای پروژه را به پایان رسانده اند.

میدل ایست نیوز: کمیسیون خدمات پارلمان عراق خبر داد که وزارت حمل و نقل این کشور تدارکات لازم برای اجرای پروژه «راه ابریشم» که در راه آهنی به طول هزار کیلومتر بنادر بصره را به بنادر ترکیه متصل می کند آغاز شده است.

یک تیم فنی از وزارت حمل و نقل اخیرا بررسی های میدانی لازم برای تعیین مسیر دقیق این خط آهن و خرید زمین های لازم پیش از آغاز اجرای پروژه را به پایان رسانده اند.

قرار است این خط آهن همزمان با فاز اول بندر بزرگ فاو که طبق برنامه ها در 2024 افتتاح خواهد شد افتتاح شود.

«مضر سلمان»، عضو کمیسیون خدمات پارلمان عراق تأکید کرد که پس از پایان پروژه موج شکن شرقی و غربی بندر فاو هم اکنون تدارکات لازم برای ساخت فاز اول این بندر آغاز شده است.

به گفته سلمان فاز اول بندر فاو که قرار است در 2024 به بهره برداری برسد شامل راه اندازی 5 سکو از میان 90 سکوی کل پروژه و نیز حفاری کانال های پهلوگیری کشتی ها و ایجاد کانال آبی به عرض 30 متر است که بندر فاو را به بندر ام قصر متصل می کند.

او گفت که شرکت کره ای «دوو» که مجری موج شکن غربی بوده براساس مصوبه 5 سال پیش هیئت وزیران اولویت اجرای مرحله دوم ساخت بندر را هم دارد و قرار است این پروژه را سه ساله تحویل دهد.

سلمان که نماینده کمیسیون خدمات مجلس در کمیته مذاکرات بندر بزرگ فاو است تأکید کرد که شرکت «دوو» یک و نیم میلیارد دلار برای اجرای مرحله دوم طلب کرده و مذاکرات در این باره ادامه دارد و شرکت های قدرتمند دیگری نیز هستند که برای این کار اعلام آمادگی کرده اند.

بندر بزرگ فاو با طراحی یک شرکت ایتالیایی با ظرفیت 99 میلیون تُن در سال و با هدف اتصال آب های آزاد جنوب شرق عراق به اروپا و امریکا از طریق راه آهن در حال آماده سازی است.

بندر فاو با هزینه 4.6 میلیارد دلار یکی از 10 بندر بزرگ جهان خواهد بود.

همزمان «وائل عبداللطیف»، وزیر و نماینده سابق مجلس عراق، تأکید کرد که راه اندازی این پروژه موجب خسارت های مالی برای کشورهایی در منطقه خواهد بود که بنادر مشابهی دارند، به خصوص کویت و امارات و مصر و ایران، و همه این کشورها سنگ اندازی در اجرای آن را آغاز کرده اند.

به گفته وی بندر فاو با موقعیت و ظرفیت بالای خود همه کشتی های بازرگانی را جذب خود خواهد کرد و برای همین بسیاری کشورها به تکاپو افتاده اند ازجمله کویت که برای کشیدن خط آهن از بندر مبارک کویت در خاک عراق جهت اتصال به خط آهن اصلی که به ترکیه و از آنجا به آلمان می رود عراق را شدیدا تحت فشار قرار داده است.

عبداللطیف افزود که براساس برآوردهای اولیه درصورت تکمیل همه فازهای بندر بزرگ فاو با 90 سکو، درآمد عراق از این بندر بیش از 12 میلیارد دلار در سال خواهد بود و بیش از 200 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا