اقتصادیخبر اول

ابراز نگرانی عراق از سه سدی که ترکیه بر سر رود دجله احداث می کند

بغداد امیدوار است به توافقاتی با آنکارا در خصوص پروژه های آبی ترکیه در کرانه رود دجله و پیامدها و خطرات آن بر سهم آب عراق دست یابد.

میدل ایست نیوز: وزارت منابع آبی عراق نسبت به پروژه های آبی ترکیه در کرانه رود دجله و پیامدها و خطرات آن بر سهم آب عراق از این رود ابراز نگرانی کرد.

عراق در حال حاضر با کاهش شدید منابع آبی در نتیجه پروژهای آبی کشورهای همسایه بر رودهای عبوری از مرزها رو به روست؛ امری که این کشور را در معرض خشکسالی قرار داده است.

«عون ذیاب»، سخنگوی رسمی وزارت منابع آبی عراق در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که بغداد امیدوار است به توافقاتی با آنکارا در این خصوص دست یابد.

ذیاب اشاره کرد که در ماه اوت نشستی میان هیئت عراقی و ترکیه ای از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد و دو طرف به بررسی پروژه ایجاد سد «الیسو» که ترکیه در حال احداث آن بر رود دجله است پرداختند.

ذیاب از پروژه های ترکیه و تکمیل برخی پروژه ها از جمله سد الیسو و سد سیلیفان در شمال دیاربکر و سد الجزره در جنوب سد الیسو ابراز نگرانی کرد.

وی افزود در صورت تکمیل همه این پروژه ها، تاثیر آشکاری بر منابع آبی عراق و ورودی آب به عراق از این رود خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق تاکید کرد که بغداد در حال حاضر سعی در دستیابی به توافقی با آنکارا برای حفظ سهم خود از آب رود دجله پس از تکمیل پروژه های ترکیه در رود دجله دارد.

پیش از این شورای وزیران عراق در جلسه امروز خود، اجازه مذاکره و امضای پروتکل همکاری در خصوص مدیریت آب رود دجله بین عراق و ترکیه را داد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا