اقتصادیخبر اول

کشف میادین گازی در ترکیه؛ برگه برنده آنکارا در توافقات بلندمدت خرید گاز

در سایه اکتشافات گازی ترکیه در دریای سیاه، قدرت چانه‌زنی آنکارا در عقد قراردادهای بلندمدت خرید گاز طبیعی افزایش خواهد یافت.

میدل ایست نیوز: پس از آنکه ترکیه دو میدان گازی در آب‌های سرزمینیش در دریای سیاه کشف کرد، قدرت چانه‌زنی آنکارا در عقد قراردادهای بلندمدت خرید گاز طبیعی افزایش خواهد یافت.

انتظار می‌رود که کشف دو میدان گازی اخیر توسط ترکیه منجر به کشف میادین دیگر انرژی فسیلی در دریای سیاه یا مدیترانه شود، منطقه‌ای که به میدان منازعه شدید کشورهای مشرف بدان برای تصاحب قلمرو دریایی بیشتر و به تبع آن به دست آوردن منابع نفتی و گازی بیشتر تبدیل شده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در 17 اکتبر از کشف 85 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در دریای سیاه خبر داد تا مجموعه ذحایر گازی کشف شده این کشور در منطقه تونا واقع در استان ساکاریا به 405 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

در همین رابطه، «جانان استرین»، موسس بخش پژوهش‌های گاز طبیعی در بنیاد انرژی آکسفورد اظهار داشت: اقدام ترکیه در اکتشاف گاز طبیعی در دریای سیاه منجر به تقویت موضع آنکارا در قراردادهای بلندمدتی خواهد شد که در زمینه انرژی منعقد می شود.

ایستیرن در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی افزود: تا جایی که اطلاع داریم تولید گاز ترکیه سالانه به 6 میلیارد متر مکعب خواهد رسید و این میزان تولید تاثیر مستقیمی بر مذاکرات مربوط به قراردادهای بلندمدت خرید گاز با شرکت گاز پروم یا دیگر شرکت‌ها دارد.

ارزش ذخایر گازی اکتشافی ترکیه در میدان ساکاریا حدود 85 تا 90 میلیارد لیر این کشور یعنی تقری با 11 میلیارد دلار برآورد می شود و به ترکیه این امکان را خواهد داد تا به مدت 25 ساله مصرف خانگی گاز این کشور و یا به مدت 8 سال تمام نیازهای خانگی و صنعتی را پاسخ دهد، ترکیه سالانه 45 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مصرف می کند.

به گفته کارشناسان بین‌المللی، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ترکیه با فرا رسیدن سال 2023 میلادی امکان استخراج و بهره‌برداری از گاز طبیعی خود را داشته باشد، استیرن در این باره اعلام کرد: طبق اطلاعات من، شرکت‌های ترکیه‌ای قصد دارند تا این کار را بدون کمک خارجی انجام دهند اما این امر به ویژه به دلیل عمق منطقه زمان‌بر خواهد بود.

در همین ارتباط، «روبین میلز»، مدیر اجرایی شرکت مستشاری انرژی قمر در دبی تصریح کرد: بهره‌برداری از میدان گازی ساکاریا به چند سال زمان نیاز دارد و ترکیه در این مدت باید همه نیازهای انرژی خود را از خارج تامین کند اما اکتشافات اخیر برگه برنده ترکیه در مذاکرات آتی و بلندمدت خواهد بود.

میلز در ادامه ضمن اشاره به احتمال کشف میادین جدید گازی در دریای سیاه تاکید کرد: به احتمال زیاد در این منطقه‌ای به گستره قلمرو دریایی رومانی، بلغارستان و ترکیه میادین سرشار گازی وجود دارد.

بخش بزرگی از قراردادهای بلندمدت گازی ترکیه در سال 2021 به پایان خواهد رسید و اکتشافات گازی جدید این کشور در دریای سیاه به تقویت قدرت چانه‌زنی شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات سال‌های آتی از لحاظ نرخ و شروط قرارداد منجر خواهد شد.

در همین رابطه، توافق خرید گاز طبیعی شرکت بوتاش ترکیه و قطر به میزان 2.1 میلیارد متر مکعب ماه گذشته به پایان رسید و در سال 2021 میلادی نیز توافق این شرکت با شرکت گازپروم روسیه به میزان 4 میلیارد متر مکعب، و توافق با نیجریه به میزان 1.3 میلیارد متر مکعب اتمام خواهد رسید.

همچنین در سال 2021 میلادی توافق دو شرکت اوراسیا و بسفور ترکیه با روسیه و نیز شرکت انرکو انرژی به میزان 2.5 میلیارد متر مکعب به پایان خواهد رسید.

وابستگی ترکیه به منابع خارجی انرژی سبب می‌شود تا ترکیه با بسیاری از کشورها، بالاجبار روابط متعادلی برقرار سازد. پرداخت سالیانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار توسط ترکیه برای خرید انرژی موجب شده تا ترکیه هر ساله با کسری حساب جاری در بودجه خود روبرو شود. به این ترتیب کشف ذخایر گاز طبیعی در دریای سیاه اگرچه هم اینک، صرفا قادر است تا میزان اندکی از نیازمندیهای ترکیه به این انرژی را تامین کند اما در آینده می تواند در امر سیاست گذاریهای ترکیه در زمینه انرژی، پویایی بزرگی را به ارمغان آورد.

در صدر این پویایی، موضوع بروز تنوع در منابع انرژی جای دارد. ترکیه از سالها پیش سیاست ایجاد تنوع در منابع انرژی خود را تعقیب می کند. آنکارا ضمن انجام سرمایه گذاری‌های ملی در زمینه انرژی بادی و انرژی خورشیدی، ظرفیت تولید انرژی هیدرولیکی خود را نیز به صورت مهمی افزایش داده است. در صورت ادامه اکتشافات تازه در دریای سیاه، گاز طبیعی ترکیه می‌تواند به انرژی جایگزینی برای کشور تبدیل شود.

یکی دیگر از اصول سیاست تنوع دهی به منابع انرژی، ایجاد تنوع در کشورهای تامین کننده انرژی است. هدف این سیاست خلاص شدن از وابستگی به تامین انرژی از یک کشور واحد است. کشف ذخایر گاز طبیعی در دریای سیاه، موضع ترکیه در این باره را تقویت خواهد کرد و سبب تامین فضای مانور وسیعتری برای ترکیه در زمینه تنوع منابع انرژی خواهد شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا