خبر اولسیاسی

سه مانع در مسیر تشکیل دولت جدید لبنان

در حالی که منابعی از مثبت بودن فضای مذاکرات تشکیل دولت جدید لبنان سخن می گویند، برخی منابع دیگر از وجود چند «گره» در روند مذاکرات خبر می دهند.

میدل ایست نیوز: در حالی که منابعی از مثبت بودن فضای مذاکرات تشکیل دولت جدید لبنان سخن می گویند، برخی منابع دیگر از وجود چند «گره» در روند مذاکرات خبر می دهند.

به گزارش روزنامه «الاخبار»، نزدیک به حزب الله لبنان، «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب الله در سخنرانی شب گذشته خود گفت که «وضعیت خوب است بی آنکه بخواهیم در مثبت بودن فضا مبالغه کنیم».

این سخن در حالی مطرح شده که منابعی حاضر در روند مذاکرات تأکید می کنند که «روشن نیست چرا کسانی می کوشند امید کاذب به افکار عمومی بدهند» و می افزایند که در حالی که تا کنون «میشل عون» رئیس جمهور لبنان ازطرف جریان ملی آزاد مذاکرات را پیش می برد اخیرا «جبران باسیل» شخصا وارد میدان شده است.

مشکل اول در تعداد وزراست. رئیس جمهور اصرار دارد که کابینه از 20 وزارتخانه تشکیل شود تا جریان «ولید جنبلاط» و نیز کاتولیک ها کرسی داشته باشند. مخالفان عون تأکید می کنند که او با این کار می خواهد اختیار یک سوم کابینه را که می توانند دولت را از کار بیندازند به دست بگیرد. اما الحریری بر 18 وزیر پافشاری می کند.

موضوع اختلافی دوم مسئله تعیین سهم طایفه هاست، الحریری می خواهد مشکل وزارت دارایی را که عامل اصلی انصراف «مصطفی ادیب» از نخست وزیری بود اینگونه حل کند که واگذاری آن به شیعیان را تضمین کند، و درباره دیگر وزارتخانه های کلیدی تصمیم بگیرد، اما عون تأکید دارد که سهمیه بندی باید درمورد همه وزارتخانه ها و ترتیب آن مانند دولت های سابق لبنان باشد. منابع آگاه تأکید کرده اند که حل نشدن این مسئله باعث خواهد شد که تشکیل کابینه حتی چند هفته طول بکشد.

نکته اینجاست که الحریری درصورت پذیرش طرح عون، تحت فشار نیروهای اهل سنت قرار می گیرد که از همین الان به واگذاری وزارت کشور به جریان ملی آزاد (مسیحی) اعتراض کرده اند.

مانع سوم وزارتخانه های خدماتی مانند بهداشت و برق است که تکلیفشان مشخص نشده است. منابع آگاه تأکید کردند که حزب الله در پی واگذاری وزارت بهداشت و بر عهده گرفتن وزارت آموزش است.

نزدیکان الحریری تأکید دارند که وی تصمیمی برای عقب نشینی و استعفا ندارد و می خواهد «18 وزیر از چهره هایی که هیچ بحثی بر سر آنها نباشد و بتوان آنها را متخصص و تکنوکرات خواند و در عین حال رضایت نیروهای سیاسی را هم تأمین کنند معرفی کند».

به گفته این منابع نزدیک به الحریری، وی در پی تحمیل واقعیت به کسی نیست و با جدیت در حال تلاش برای جلب رضایت همگان و همکاری است.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا