خبر اولسیاسی

نگاهی به زندگی «صائب عریقات»

صائب عریقات (زاده 1955)، سیاستمدار فلسطینی‌ طی بیش از دو دهه گذشته مذاکره‌ کننده ارشد در مذاکرات بوده و از شخصیت‌ های نزدیک به یاسر عرفات و محمود عباس محسوب می‌شود.

میدل ایست نیوز: «صائب عریقات»، دبیرکل اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، یکی از اصلی ترین و برجسته ترین چهره های سیاسی فلسطین است که پرونده مذاکرات با اسرائیل را در دست داشت و به عنوان اصلی ترین مذاکره کننده انتخاب شد.

عریقات در شهر ابو دیس در قدس در تاریخ 28 آوریل 1955 متولد شد و آن منطقه در آن زمان توسط اردن اداره می شد.

وی در سن 17 سالگی به سانفرانسیسکو سفر کرد، جایی که پدرش مدت طولانی به عنوان یک تاجر در آنجا ماند.

در ایالات متحده، این سیاستمدار فلسطینی مدرک دانشگاهی گرفت و دکترای مطالعات صلح را از دانشگاه بردفورد، انگلیس دریافت کرد.

پس از آن، تابعیت امریکا را به دست آورد و به عنوان مدرس علوم سیاسی در دانشگاه «النجاح الوطنی» در نابلس، یکی از بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های فلسطین، کار کرد.

گفتنی است که وی 12 سال نیز به عنوان روزنامه نگار در روزنامه فلسطینی القدس کار کرده است.

دبیرکل اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین با انتصاب به عنوان وزیر دولت محلی در تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری «یاسر عرفات» وارد صحنه سیاسی رسمی شد.

در کنفرانس مادرید در سال 1991 و همچنین در جریان گفت وگوهایی که در واشنگتن در سال 1992 و 1993 انجام شد، این سیاستمدار فلسطینی معاون رئیس هیئت بود و در سال 1994 به عنوان رئیس هیئت مذاکره کننده فلسطین منصوب شد.

در سال 1995 به عنوان مذاکره کننده اصلی فلسطین انتخاب شد و در سال 1996 به عنوان نماینده شورای قانونگذاری فلسطین به نمایندگی اریحا انتخاب شد.

عریقات به عنوان یكی از نزدیكان رهبر فلسطین، یاسر عرفات در جلسات كمپ دیوید در سال 2000 و مذاكرات بعدی در تابا در سال 2001 توصیف شده است.

این سیاستمدار درخشان فلسطینی در انتخابات پارلمانی 2006 کرسی خود را در شورای قانونگذاری حفظ کرد که حماس برنده آن بود و این جنبش نتوانست در اریحا با او رقابت کند.

در سال 2009، او به عضویت کمیته مرکزی جنبش فتح انتخاب شد و بعداً همان سال با اجماع به عنوان عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین انتخاب شد.

پیش از این شبکه خبری المیادین خبر داد که «صائب عریقات» دبیرکل اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین بر اثر ابتلا به کرونا پس از دوره بیماری درگذشت.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا