خبر اولسیاسی

عراق در حال بستن پرونده آوارگان در سراسر کشور

وزارت امور مهاجران و آوارگان اخیرا 10 اردوگاه را بسته که استان‌های بغداد و کربلا را خالی از آواره اعلام کرده و به‌زودی استان‌های صلاح‌الدین و کرکوک هم به آنها خواهند پیوست.

میدل ایست نیوز: پس از سال‌ها تحمل آوارگی و دربه‌دری و زیستن در اردوگاه‌ها، دولت عراق با جدیت در حال تلاش برای بستن پرونده آوارگان در خاک این کشور است.

در حالی که آمارهای رسمی در سال های گذشته از وجود 5 میلیون آواره در عراق به علت حملات تروریست‌های داعش به سکونتگاه‌های مردم عراق خبر می‌دادند، «کریم النوری»، قائم‌مقام وزارت امور مهاجران وآوارگان عراق، در گفت وگو با «الشرق الاوسط» تأکید می‌کند که اکنون شمار آوارگان 50 هزار خانوار است که اگر به طور متوسط جمعیت هر خانوار را 5 نفر حساب کنیم 250 هزار آواره در عراق وجود دارد که اکثر آنها در اقلیم کردستان هستند.

به گفته النوری، در ماه‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است. او تأکید می‌کند که برخلاف برخی گزارش‌های خلاف، راهبرد این وزارتخانه وادار کردن خانواده‌ها به ترک اردوگاه‌ها نیست بلکه ایده پیش گرفته شده تأمین شرایط لازم برای بازگشت داوطلبانه آوارگان است.

او می افزاید که پرونده آوارگان نمی‌تواند بلا تکلیف بماند و وزارتش نقشه راهی فوق‌العاده تنظیم کرده که تا پایان سال جاری میلادی اکثر اردوگاه‌های آوارگان در عراق برچیده شود.

النوری موانع اصلی بازگشت آوارگان را مسائل خدماتی، ویران شدن خانه‌ها، و اختلافات عشایری میان برخی آوارگان و عشایر منطقه سکونتشان می‌داند.

او تأکید می‌کند که وزارت امور مهاجران و آوارگان اخیرا 10 اردوگاه را بسته که استان‌های بغداد و کربلا را خالی از آواره اعلام کرده و به‌زودی استان‌های صلاح‌الدین و کرکوک هم به آنها خواهند پیوست.

روز گذشته این وزارتخانه از بسته شدن کامل اردوگاه شهرک گردشگری در استان انبار که با 2750 ساکن از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های پناهندگان عراق بود خبر داد.

وزارت امور مهاجران و آوارگان عراق در ماه گذشته از «طرح ملی بازگشت آوارگان» که با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و برنامه توسعه سازمان ملل تنظیم شده بود رونمایی کرد.

روز گذشته نیز برنامه سازمان ملل برای بازیابی ثبات در منطقه آزادشده عراق به مدت سه سال تمدید شد و این برنامه اعلام کرده که برای ادامه فعالیت خود 660 میلیون دلار لازم دارد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا