خبر اولسیاسی

لبنان نگران اختلالات امنیتی/ تاثیر ترور دانشمند هسته ای ایران در تشکیل دولت لبنان

نگرانی های تازه ای درباره ازسرگیری ترورها در لبنان باعث شده که بسیاری از مقامات سیاسی کشور خانه نشین شود و جز در موارد ضروری از سکونتگاه خود بیرون نیایند.

میدل ایست نیوز: همزمان با شدت گرفتن هر روزه بحران سیاسی در لبنان به علت بن بست در مذاکرات تشکیل دولت جدید، نگرانی های تازه ای درباره ازسرگیری ترورها در لبنان باعث شده که بسیاری از مقامات سیاسی کشور خانه نشین شود و جز در موارد ضروری از سکونتگاه خود بیرون نیایند.

منابع مطلع به «الشرق الاوسط» گفته اند که الحریری به علل امنیتی زمان حضور در کاخ ریاست جمهوری برای ارائه کابینه خود را محرمانه نگه داشته، اما عزم خود را برای معرفی کابینه جزم کرده چون «دیگر کسی شک ندارد که با تحولاتی که در منطقه جریان دارد و افزایش تنش میان ایران با اسرائیل و امریکا در پی ترور دانشمند هسته ای ایرانی ادامه بن بست کنونی بسیار خطرناک خواهد بود».

این منابع تأکید کرده اند که الحریری به این جمع بندی رسیده که ادامه وضعیت بحرانی در لبنان به نفع هیچ کس نیست و باید دولتی مقتدر مانع از فروپاشی بیشتر اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در کشور شود و بسیاری از وی خواسته اند که بی توجه به زیاده خواهی ها و حملات مسئولیت نخست وزیری را بر عهده بگیرد و کار را پیش ببرد.

به گفته این منابع، الحریری نمی خواهد سر سوزنی از طرح رئیس جمهور فرانسه کوتاه بیاید و این طرح را مبنای تشکیل دولت می داند.

این منابع تأکید کرده اند که هفته جاری شاهد تحول در مسیر تشکیل دولت با هماهنگی رئیس جمهور خواهد بود و افزوده اند که نگرانی ها بابت ازسرگیری ترور مقامات در لبنان جدی است و همه مقامات در این باره احتیاط پیشه کرده اند، «هرچند حاضر نیستند بگویند که چرا این احتیاط را پیشه کرده اند و آیا اطلاعاتی از نهادهای امنیتی داخلی یا خارجی به آنها رسیده یا نه».

زمزمه ها درباره این وضعیت امنیتی ادامه داشت اینکه در جلسه شورای عالی دفاع لبنان که به ریاست «میشل عون» برگزار شد این موضوع علنی و رسمی شد.

این منابع گفته اند که عون در آغاز این جلسه از سران و فرماندهان امنیتی خواسته که هر اطلاعاتی درباره وضعیت امنیتی کشور و موضوع ترورها دارند ارائه کنند.

به گفته این منابع در این جلسه فرمانده ستاد ارتش و مدیر کل نیروهای امنیت داخلی سخنانی مشابه مطرح کرده بر اهمیت افزایش تدابیر حفاظتی تأکید کرده اند بی آنکه از وجود طرحی برای ازسرگیری ترور افراد سخن بگویند.

اما سرلشکر «عباس ابراهیم»، مدیر سازمان امنیت عمومی لبنان هشدار داده که اطلاعاتی از طرف های خارجی دریافت کرده که احتمال ازسرگیری ترورها جدی است.

این منابع گفته اند که یکی از نکاتی که موجب دلگرمی به احتمال حل اختلافات درباره تشکیل دولت می شود همین جلسه و تأکید همه مقامات امنیتی بر ضرورت احتیاط و هوشیاری است.

از سوی دیگر، شبکه امریکایی «الحره» خبر داد که «سعد الحریری» امروز (دوشنبه 7 دسامبر) همزمان با تنظیم این گزارش با حضور در کاخ ریاست جمهوری کابینه پیشنهادی خود را معرفی کرد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا