اقتصادیسرخط خبرها

ابراز تأسف و نارضایتی وزارت دارایی عراق از انتشار پیش نویس لایحه بودجه

این وزارتخانه از مردم عراق خواسته که به اظهار نظرهای بحث‌برانگیزی که تا زمان تصویب نهایی قانون در هیئت دولت درباره این لایحه مطرح می‌شود اعتنایی نکنند.

میدل ایست نیوز: وزارت دارایی عراق در بیانیه‌ای نسبت به انتشار بدون اجازه پیش‌نویس لایحه بودجه عراق «نارضایتی و تأسف عمیق» خود را ابراز کرد.

در بیانیه این وزارتخانه که امروز (پنج‌شنبه 17 دسامبر) منتشر شده آمده که تدوین بودجه کاری تخصصی و پیچیده است که با هماهنگی شمار فراوانی از وزارتخانه‌ها و نهادهای حکومتی و نهادهای ذی‌ربط بین‌المللی و در مدت زمانی طولانی تدوین می‌شود و بدون اطلاع از آمارها و سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌های مالی مشخص سردرآوردن از آن ممکن نیست.

این بیانیه تأکید کرده که انتشار زودهنگام چنین پیش‌نویسی اقدامی غیر حرفه‌ای و غیر مسئولانه است و افزوده که این قانون پیش از تصویب نهایی باید به تأیید وزرا برسد و در جلسه هیئت دولت که روز شنبه آینده برگزار می‌شود به بحث و بررسی گذاشته شده و تعدیلات لازم درباره آن انجام شود.

این وزارتخانه از مردم عراق خواسته که به اظهار نظرهای بحث‌برانگیزی که تا زمان تصویب نهایی قانون در هیئت دولت درباره این لایحه مطرح می‌شود اعتنایی نکنند.

در این بیانیه آمده که سازوکار قانونی و درست بحث برسر لایحه بودجه تصویب آن در هیئت دولت و ارسال آن به مجلس و بحث در کمیسیون‌های تخصصی و سپس در صحن علنی مجلس درباره آن است و تأکید شده که شبکه‌های اجتماعی که سرشار از اخبار بی اساس است جای مناسبی برای بحث در این باره نیست.

در حالی که هنوز دولت عراق رسماً قانون بودجه 2021 این کشور را تصویب نکرده، رسانه‌های عراقی متن این لایحه را که در بیش از 500 صفحه تدوین شده منتشر کردند.

در این لایحه مجموع کل درآمدهای کشور 92 هزار میلیارد دینار پیش‌بینی شده که 73 هزار میلیارد دینار آن از فروش نفت تأمین می‌شود.

هزینه‌های عمومی نیز در این لایحه 150 هزار میلیارد دینار برآورد شده که نتیجه آن 58 هزار میلیارد دینار کسری بودجه است که 34 هزار میلیارد دینار آن را بانک مرکزی و بقیه را استقراض داخلی و خارجی تأمین می‌کند.

در این لایحه پیش‌بینی شده که دولت بتواند روزانه 3.25 میلیون بشکه نفت به قیمت 42 دلار به فروش برساند.

به موجب این لایحه دولت تصمیم گرفته که قیمت ارز را به 1450 دینار به ازای هر دلار برساند.

انتشار این سند واکنش های بسیاری را در شبکه های اجتماعی و نیز در میان کارشناسان اقتصادی و سیاسی عراقی در پی داشته است.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا