سرخط خبرها

سفیر عراق در ترکیه: در ماه آتی نشست هایی برای صدور روادید فرودگاهی برای شهروندان دو کشور برگزار می شود

سفیر عراق در ترکیه از برگزاری نشست های مختلف در ماه آینده برای بررسی یادداشت تفاهم امضا شده میان دو کشور در سال 2009 در خصوص اعطای روادید ورود به شهروندان دو کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: «حسن الجنابی»، سفیر عراق در ترکیه امروز شنبه جزئیاتی از توافق روادید ورود میان دو کشور اعلام کرد.

الجنابی با انتشار پستی در حساب فیس بوک خود گفت: از نتایج سفر رسمی هیئت دولت عراق به آنکارا توافق دو طرف بر سر عمل به یادداشت تفاهم امضا شده میان دو کشور در سال 2009 در خصوص اعطای روادید به شهروندان دو کشور پس از بازنگری در آن پس از دوره داعش یا اصلاح یا افزودن یک یا دو بند به آن برای در نظر گرفتن نگرانی های امنیتی ترکیه است.

سفیر عراق در ترکیه افزود: از ماه مه دریافت روادید ورود به ترکیه سخت، پر هزینه و نگران کننده شد که برای تسهیل امور شهروندان عراقی در دوره گذشته رایزنی های کنسولی و در نهایت بررسی این موضوع توسط وزرای خارجه دو کشور در 16 دسامبر و توافق نخست وزیری عراق و رئیس جمهوری ترکیه در 17 دسامبر انجام شد.

وی در ادامه گفت: به نظر من این دستاورد مهمی برای شهروندان عراقی که قصد، سیاحت، درمان، تحصیل، سفرهای کوتاه و یا سرمایه گذاری و کار در ترکیه را دارند محسوب می شود.

الجنابی اشاره کرد که اگر بدانیم ترکیه سالانه به طور متوسط یک میلیون و 300 هزار شهروند عراقی را می پذیرد و بیش از 750 شرکت ترکیه ای با شرکای عراقی خود در عراق فعالیت می کنند، حجم تجارت از 16 میلیارد دلار فراتر می رود و ده ها هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه های ترکیه تحصیل می کند و ترکیه بیشترین جذابیت برای سفر شهروندان عراقی به آنجا در مقایسه با سایر کشورهای همسایه را دارد، می توان اهمیت این دستاورد را فهمید.

وی همه این مسائل را تاثیر گذار بر روند بازگشت به توافق 2009 میان دو کشور در خصوص دریافت روادید فرودگاهی یا در گذرگاه های مرزی بین دو کشور دانست و درباره زمان اجرای روادید فرودگاهی بین دو کشور گفت: در ماه ژانویه نشست تخصصی برای بررسی یادداشت تفاهم امضا شده بین دو کشور، به روز رسانی و اجرای آن در اسرع وقت برگزار خواهد شد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا