اقتصادیخبر اولسیاسی

«مصطفی الکاظمی»: سال 2021 سال افشای واقعیت‌های بزرگ درباره فساد خواهد بود/طمعی به پست و مقام ندارم

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد وی طمعی به پست و مقام ندارد و سال 2021 سال افشای واقعیت‌های بزرگ درباره فساد خواهد بود.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد وی طمعی به پست و مقام ندارد و سال 2021 سال افشای واقعیت‌های بزرگ درباره فساد خواهد بود.

الکاظمی در دیدار با شماری از وزرا، اساتید دانشگاه و تحلیلگران امور سیاسی گفت: سال 2020 سالی دشوار با بحران شیوع کرونا، بحران اقتصادی، چالش‌های امنیتی و سیاسی بود و در عراق این بحران‌ها پیچیده‌تر بود با گرفتاری‌های بسیاری دست وپنجه نرم کردیم.

وی افزود: این بحران‌ها و جنبش اجتماعی و رخدادهای بعد از آن، زنگ خطری برای همگان است و نشان می دهد که میهن در خطر است، مردم اطمینان خود نه فقط به گروه‌های سیاسی بلکه به دولت و نهادهای آن را از دست داده‌اند، دولت جدید هم در بحبوحه همه این بحران‌های بزرگ زمام امور را به دست گرفت و از همان لحظه اول تلاش کرد تا این بحران‌ها را حل و آثار آن را بر مردم و نسل‌های آتی کاهش دهد. ما سایه درگیری منطقه‌ای و بین‌المللی را دور کردیم، درگیری که ممکن بود عراق را وارد جنگ‌های طولانی کند.

نخست وزیر عراق گفت: دولت در 6 ماه گذشته با امکاناتش، عافیت و اطمینان مردم را بازیافته است و نیروهای امنیتی با صلابت‌تر شده و اعتماد به نفس خود را بازیافته‌اند، ارتش امروز منسجم‌تر شده است و آماده است هر لحطه از ملت در برابر خطرات دفاع کند.

وی درخصوص مناسبات خارجی گفت: دولت در 6 ماه فعالیت خود توانست تا قوی‌ترین مناسبات را برقرار کرده و اعتماد منطقه‌ای و بین‌المللی را دست یابد، امروز همه همسایگان ما کشورهای جهان برای حمایت از عراق و همکاری با آن برای بهبود اوضاع تلاش می‌کنند و همگان می‌دانند که توازن منطقه‌ای و بین‌المللی نیازمند عراقی قوی، منسجم و یکپارچه است، این امر از خلا پدید نیامد بلکه حاصل تلاش، حسن نیت و صراحت در تعامل با همگان است.

الکاظمی دربارخ انتخابات زودهنگام که خواسته مردمی و مرجعیت بود، گفت: گام‌های بلندی در این باره برداشتیم، اکنون ما قانون انتخاباتی و کمیساریای انتخابات داریم و قانون تامین منابع مالی آن را تصویب کردیم و تنها موضوع دادگاه فدرال مانده که با قدرت با همکاری قوای دیگر برای حل این مساله تلاش می کنیم.

وی ادامه داد: اقتصاد عراق در گروی بهای نفت است و در فضای اقتصادی شکننده که همراه با شیوع کرونا و فساد است، توانستیم پرداخت حقوق کارمندان را ادامه دهیم و اصلاحات اقتصادی را برای مقابله با این بحران و بحران‌های آتی تدوین و اجرایی کنیم، ما اجازه نخواهیم داد عراق همانند کشورهای دیگر، دچار فروپاشی یا ورشکستگی شود، این برنامه اصلاحات و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ، عراق تبدیل به کشوری صنعتی و کشاورزی و نه فقط نفتی می شود.

الکاظمی درخصوص کمیته مبارزه با فساد گفت: کمیته مبارزه با فساد و جرایم فوق العاده را تشکیل دادیم و برای اولین بار، دانه‌درشت‌های فساد خود را پشت میله‌های زندان خواهند دید و هیچ حزب یا فرد متنفذی از آنها حمایت نخواهد کرد، سال 2021 سال افشای واقعیت‌های بزرگ درباره فساد خواهد بود که بر اقتصاد و توسعه کشور تاثیر گذاشت.

نخست‌وزیر عراق گفت: این واپسین فرصت ما برای به پاخاستن است، در برابر شما و ملت‌مان می‌گویم که من چشم طمعی به پست و مقام ندارم و منافع و آینده سیاسی خود را در گرو اصلاحات می‌گذارم.

وی در پایان اظهار داشت: 17 سال در اجرای اصلاحات تاخیر کردیم اما دیگر در این امر تاخیری نخواهیم کرد، سال 2021، سال دستاوردها خواهد بود و همه ما با شتاب و شایستگی به این دستاوردها دست خواهیم یافت، عراق بر همه چالش‌ها پیروز خواهد شد.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا