خبر اولسیاسی

عصبانیت امارات از تماس‌ها و هماهنگی‌های مصر و ترکیه درباره پرونده لیبی

تماس‌ها و هماهنگی‌های ترکیه و مصر درخصوص پرونده‌های منطقه‌ای به خصوص پرونده لیبی به خشم مقامات اماراتی دامن زده است.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه مصری با اشاره به تحولات جدید در مناسبات مصر، ترکیه و امارات اظهار داشتند در مرحله گذشته و پس از سفر هیات مصری به طرابلس پایتختپ لیبی، تماس‌های بسیاری میان مسئولان مصری و ترکیه‌ای در سطح امنیتی و اطلاعاتی برقرار شده است.

این منابع در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: در این تماس‌ها و دیدارهای حضوری میان مسئولان بلندپایه دو کشور، برای نخستین بار شاهد موارد هماهنگ شده و توافق اولیه درخصوص برخی پرونده‌های منطقه‌ای بودیم؛ اقدامی که خشم طرف اماراتی را برانگیخت.

منابع یاد شده اظهار داشتند مصر و امارات در سایه اختلاف دیدگاه‌ها درقبال برخی پرونده‌های منطقه‌ای به خصوص پرونده لیبی و در چارچوب فشار متقابل به یکدیگر به سوء استفاده از موضوع ارتباط با ترکیه پرداخته‌اند.

این منابع افزودند که مصر به دلیل آشتی کشورهای شورای همکاری با قطر که بدون مدنظر قرار دادن خواسته‌ها و ملاحظات مصر حاصل شد، خشمگین است و در سایه توقف حمایت امارات و عربستان از قاهره در همه سطوح، شروع به تحرکاتی به دور از منطق تسلیم شدن در برابر فشارهای این دو کشور پرداخته است.

منابع مذکور گفتند که نگرانی‌های مصر از آشتی شورای همکاری با قطر در سخنان مقامات این کشور کاملا واضح و روشن بود و آنها معتقدند که رهبران شورای همکاری با قطر مصالحه خواهند کرد و مصر از این ماجرا شکست‌خورده بیرون خواهد آمد و تبعات سال‌های قطع روابط با قطر را متحمل خواهد شد.

این منابع پیش‌بینی کردند که سخنان چند روز پیش «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات که لحنی کاملا متفاوت در قبال ترکیه پیشه کرده و گفته بود ابوظبی شریک تجاری نخست آنکارا در خاورمیانه است، در چارچوب خشم حاکمان امارات از نظام مصر مطرح شده بود.

از سوی دیگر، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه اخیرا اعلام کرده است آنکارا و مصر برای تدوین نقشه‌راهی درخصوص مناسبات دوجانبه در تلاش و همکاری هستند.

چاووش اوغلو افزود که ارتباط با مصر در زمینه اطلاعاتی برای تقویت مناسبات ادامه دارد و وزارت امور خارجه دو کشور مشغول گفت‌وگو و مذاکرات هستند همچنین ارتباط میان دو کشور از طریق نمایندگی دو کشور در آنکارا و قاهره انجام می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه اظهار داشت که سال گذشته در نشست‌های بین‌المللی با «سامح الشکری»، همتای مصری خود دیدار کرده و دو طرف بر لزوم همکاری برای تدوین نقشه‌راه روابط دوجانبه تاکید کردند.

مناسبات قاهره و آنکارا از زمان کودتای ارتش مصر علیه «محمد مرسی»، رئیس جمهوری اخوانی مصر و خوددداری ترکیه از پذیرش این کودتا، شاهد بحران سیاسی است و نظام مصر همواره طی این مدت، ترکیه را به حمایت از اخوان المسلمین متهم کرده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا