خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

تظاهرات رو به تنشِ شهر الناصریه عراق/تظاهرات‌کنندگان: به وعده‌های دولت اعتماد نداریم

در پی تداوم بازداشت فعالان اجتماعی و سرکوب تظاهرات مردمی در شهر الناصریه عراق، اوضاع متشنج این استان به سمت تنش بیشتر در حرکت است.

میدل ایست نیوز: در پی تداوم بازداشت فعالان اجتماعی و سرکوب تظاهرات مردمی در شهر الناصریه، مرکز استان ‌ذی‌قار عراق، اوضاع متشنج این استان به سمت تنش بیشتر در حال حرکت است، در عین حال فعالان اجتماعی تاکید کرده‌اندکه وعده و وعیدهای دولت منجر به پایان تظاهرات نمی‌شود.

شهر الناصریه در میانه استقرار گسترده نیروهای امنیتی در نزدیکی میدان الحبوبی (میدان اصلی تظاهرات) و خیابان‌های منتهی به آن، شاهد عدم ثبات و آشفتگی است.

به گفته «علی البیاتی»، عضو کمسیاریای حقوق بشر، طی روزهای گذشته شمار فعالان اجتماعی و تظاهرات‌کننده بازداشت شده به 72 تن افزایش یافته است و هنوز عملیات بازداشت در استان ذی‌قار ادامه دارد.

البیاتی در ادامه از همه طرف‌ها خواست تا ضمن آرامش، خویشتنداری و مقدم شمردن گفت‌وگو و مذاکراه به جای خشونت، با یکدیگر برای حفظ امنیت استان و حقوق شهروندان همکاری و تلاش کنند.

در این میان، دولت در تلاش است تا از طریق تماس با فعالان اجتماعی در مرکز هماهنگی تظاهرات، این تظاهرات و ناآرامی‌ها را مهار کند اما این افراد تاکید دارند که دولت تنها وعده می‌دهد و هیچ اقدامی برای اجرایی کردن آن انجام نمی دهد.

در همین رابطه، «ستار الخیکانی»، فعال اجتماعی اهل الناصریه تصریح کرد: دولت از یک طرف به ماه وعده می ‌دهد و از سوی دیگر، تظاهرات را سرکوب می‌کند.

الخیکانی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: دولت به صورت مستقیم با شماری از فعالان اجتماعی تماس گرفت و به آنها قول داد تا تظاهرات‌کنندگان بازداشت شده را آزاد کند و ضمن اعمال کنترل بر استان، به ترور فعالان اجتماعی در مقابل پایان تظاهرات، خاتمه دهد.

وی افزود: وعده‌های دولت هیچ کدام عملی نشده است و بازداشت‌ها و ترورها هم همچنان ادامه دارد، این در حالی است که شاهد آزادی هیچ کدام از فعالان اجتماعی بازداشت شده هم نبوده‌ایم.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: دولت از طریق دادن وعده و قول‌های مساعد در صدد پایان دادن به تظاهرات است اما ما ضمن ادامه دادن به تظاهرات تا زمان تحقق مطالبات مشروع‌مان، به حجم تظاهرات خواهیم افزود.

پرهیز از برخورد

علیرغم استقرار گسترده نیروهای امنیتی در نزدیکی میدان الحبوبی و خیابان‌های منتهی به این میدان، مسئولان محلی تاکید دارند که دستورات سفت و سختی از دولت برای پرهیز از برخورد با اعتراضات مسالمت‌آمیز وجود دارد.

در همین رابطه، منبعی امنیتی در ذی قار گفت: ما برای گسترش امنیت در شهر تلاش می‌کنیم و نمی‌خواهیم با تظاهرات‌کنندگان برخورد و اصطکاک داشته باشیم اما آنها باید به وجهه مسالمت‌آمیز تظاهرات پایبند باشند.

در این میان، برخی رسانه‌ها پیشتر اعلام کردند شماری از شیوخ و ریش‌سفیدان شهر الناصریه علیه «کاظم السهلانی»، مشاور نخست وزیر عراق به اتهام «تحریک به خشونت» شکایت و تاکید کرده‌اند که فایل صوتی متعلق به السهلانی که در آن تحریک به استفاده از خشونت در تعامل با تظاهرات می‌کند را در اختیار دارند.

همچنین بخوانید:

تظاهرات در بابل و بصره پس از سرکوب تظاهرات کنندگان در الناصریه

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا