خبر اولسیاسی

با آمدن بایدن، آیا فرانسه سراغ احیای طرح خود برای حل بحران لبنان خواهد رفت؟

در اولین تماس تلفنی رسمی میان رؤسای جمهور فرانسه و امریکا که یکشنبه شب برقرار رشد، موضوع محیط زیست، کرونا، پرونده هسته ای ایران، و وضعیت لبنان بررسی شد.

میدل ایست نیوز: تردیدی نیست که آنچه درباره محتوای مذاکرات تلفنی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه، با «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا، منتشر شده نشان می دهد که فرانسه همچنان پیگیر وضعیت لبنان است و همچنان به این موضوع اهمیت می دهد و می کوشد که آن را در لیست مسائلی که امریکا باید به آن توجه کند بگنجاند.

به گزارش «النهار» در اولین تماس تلفنی رسمی میان رؤسای جمهور فرانسه و امریکا که یکشنبه شب برقرار شد، موضوع محیط زیست، کرونا، پرونده هسته ای ایران، و وضعیت لبنان بررسی شد.

این در حالی است که فرانسه تاکنون نتوانسته نیروهای لبنانی را به اجرای تعهداتی که در حضور امانوئل مکرون دادند وادارد. پیش از این سران لبنان در جلسه ای در بیروت با حضور مکرون تعهد داده بودند که دولتی موقت متشکل از چهره های تکنوکرات برای حل سریع بحران اقتصادی لبنان تشکیل شود تا بتواند کمک های بین المللی به لبنان را دریافت کند و اصلاحاتی در بخش مالی اجرا کند.

با این همه منابع سیاسی لبنانی این تحول تازه را چندان مهم نمی دانند و معتقدند که پاریس توانایی چندانی و حتی دیگر علاقه چندانی به پیگیری طرح مکرون برای نجات لبنان ندارد. این منابع تأکید می کنند که مکرون از مسائل لبنان و عملکرد نیروهای سیاسی آن چنان سرخورده شده که دیگر اهتمام چندانی به مسئله لبنان ندارد.

بر این اساس، این منابع بعید می دانند که این تماس تلفنی موجب تغییری در فضای سیاسی لبنان شود به خصوص که موضوع لبنان در اولویت های دولت جدید امریکا هیچ جایی ندارد به خصوص که مقامات جدید امریکایی هم تأکید کرده اند که در مواضعشان نسبت به حزب الله و همچنین چهره های متهم در فساد مالی در لبنان تغییری پیش نخواهد آمد.

منابع آگاه همچنین تأکید می کنند که سیاهه جدید تحریم های امریکا علیه مقامات لبنانی که در اواخر دولت ترامپ تنظیم شد اما اجرای آن به تعویق افتاده در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

دورتی شیا، سفیر امریکا در بیروت، نیز پس از تحلیف بایدن و رسمی شدن ریاست جمهوری اش، به دیدار مقامات لبنانی رفت و بار دیگر بر لزوم تشکیل دولتی که اختیارات لازم برای اجرای اصلاحات داشته باشد تأکید کرد.

همزمان خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام بلندپایه در دولت فرانسه تأکید کرد که بایدن موضعی عقلانی تری در نحوه تعامل با «حزب الله» لبنان پیش خواهد گرفت.

این مقام که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد که قرار نیست موضع امریکا در قبال حزب الله تغییر کند اما این موضع با توجه به شرایط امروز لبنان واقع بینانه تر خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا