اجتماعیاقتصادیخبر اول

احیای صنایع دستی توسط زنان عراقی و استقبال از آن

شبکه های اجتماعی باعث رواج بسیار محصولات آنها نه تنها در داخل عراق بلکه در خارج از آن نیز شده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه روزنامه المدی، با وجودی که کالاهای وارداتی، بازار عراق را تسخیر کرده اند، ولی دختران و زنان عراقی توانسته اند از طریق صنایع دستی و تولیداتی که قادر به رقابت با کالاهای وارداتی مشابه هستند به بازار کار وارد شوند، ولی این بار با نقش ها و رنگ های عراقی و با طرح هایی که مشتری خود انتخاب کرده است.

خانم سما العفان به وبگاه المدی می گوید: کار در زمینه صنایع دستی موهبت است، زیرا این شغل بیش از هر چیز به صبر و دقت و تمرکز و سلیقه نیاز دارد و انتخاب رنگ ها و مواد به حس هنری فرد وابسته است.

سما در حالی که بر روی یک دستبند ساخته شده از سنگ های رنگی کار می کند، در ادامه می گوید برنامه توسعه کارم در ساخت زیورآلات زنانه تنها یک رویا بود که قادر به تحقق آن نبودم، زیرا به سرمایه بسیار برای تامین مکان مناسبی برای فروش و خرید مقدار زیادی از ملزومات اساسی برای کار، نیازمند بود، ولی شبکه های اجتماعی این مسئله را بسیار راحت کرده است.

وی در ادامه افزود وقتی که صفحه شخصی خود را در فیس بوک ایجاد کردم از تعداد تقاضا برای خرید متعجب شدم و در حال حاضر صفحه من در کل عراق شناخته شده است.

در مورد قلاب دوزی و بافندگی، جنة مصطفی، دنبال کنندگان و مشتریان خود را با سن خود که تناسبی با میزان مهارتش در کار ندارد، متعجب کرده است، زیرا او در کلاس ششم ابتدایی است، ولی توانسته کسب و کار خاص خود را به کمک والدین خود که صفحه ای شخصی را برای عرضه کارهایش در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند، راه اندازی کند.

وی از طریق این صفحه، محصولات زیبای خود را که شامل کیف ها و گهواره های کودکان و تزیینات دیوارها است، تبلیغ می کند و این محصولات با استقبال گسترده مردم رو به رو شده است.

جنة تاکید می کند اصول بافندگی را از طریق کانال های یوتیوب آموختم، در حالی که در کلاس سوم ابتدایی بودم و مهارت خود را با تمرین مداوم افزایش دادم و والدینم با خرید تمام لوازم مورد نیاز به من کمک کردند.

در مورد دکوراسیون داخلی، سبک خاص «فینوس الوردی»، طراح دکوراسیون و سبک بغدادی را بر روی قطعاتی که از چوب ساخته است و آنها را با رنگهای زیبا رنگ آمیزی کرده به وضوح می توان مشاهده کرد، علاوه بر قطعه های مدرن و عجیب، به ویژه در زمینه ساخت ساعت های بسیار بزرگ که وی به آن مشهور است و مشابهی در بازارها ندارد.

فینوس در ادامه به وبگاه المدی گفت: از دانشکده هنرهای زیبا در بخش طراحی داخلی فارغ التحصیل شده ام و فرصتی برای شروع پروژه ای که همیشه آرزو داشتم پیدا نکردم تا زمانی که صفحه خاص خود را در اینترنت ایجاد کردم و با حمایت و استقبال خوبی مواجه شدم و در حال حاضر صاحب کارگاهی در بغداد هستم.

میان زیورآلات و بافندگی و ساخت ساعت، این زنان توانسته اند رویاهای خود را در کنار زنان بسیار دیگر که در زمینه صنایع دستی مهارت داشته اند، تحقق ببخشند و شبکه های اجتماعی باعث رواج بسیار محصولات آنها نه تنها در داخل عراق بلکه در خارج از آن نیز شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا