خبر اولسیاسی

ائتلاف فتح: نتایج دور سوم گفتگوهای راهبردی گامی سازنده در مسیر بازیابی ثبات عراق است

ائتلاف فتح با انتشار بیانیه‌ای نتایج دور سوم گفت وگوهای راهبردی میان عراق و امریکا را گامی سازنده در مسیر بازیابی ثبات و حاکمیت ارضی کامل در عراق دانست.

میدل ایست نیوز: ائتلاف فتح با انتشار بیانیه‌ای ضمن قدردانی از هیئت مذاکره کننده عراقی در دور سوم گفت وگوهای راهبردی بغداد و واشنگتن، نتایج این گفت وگوها را گامی سازنده در مسیر بازیابی ثبات و حاکمیت ارضی کامل در عراق دانست.

در این بیانیه که در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه (8 آوریل) منتشر شده آمده که این ائتلاف با پیگیری دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و امریکا، دست مذاکره‌کننده عراقی در این گفت‌وگوها را به گرمی می‌فشارد.

این بیانیه افزوده که این گفت‌وگوها باعث تبدیل نقش نیروهای ائتلاف از مأموریت رزمی به مأموریت آموزشی و مستشاری شده که گامی سازنده در مسیر تحقق حاکمیت ارضی کامل و بازگشت ثبات در همه نقاط میهن است.

در این بیانیه تأکید شده که لازمه عملی شدن این گام تسریع در تشکیل کمیته فنی و تعیین جدول زمانی مشخص و کوتاه‌مدت برای خروج همه نیروهای خارجی از عراق در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) همچنین بر ضرورت بازپس‌گیری کامل پایگاه‌های نظامی به‌خصوص «حریر» و «عین الاسد» و سلطه کامل بر آسمان عراق به منظور بازگشت ثبات و آغاز بازسازی و شکوفایی عراق تأکید کرده است.

چهارشنبه شب با پایان سومین دور گفت وگوهای راهبردی عراق و امریکا، «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح، از دستور «مصطفی الکاظمی» برای تشکیل کمیته فنی جهت مذاکره با طرف امریکایی درباره خروج ائتلاف از عراق خبر داد.

رسول در پیامی توئیتری تأکید کرد که در راستای توافقات انجام شده در دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و امریکا، نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته‌ای فنی برای تعیین سازوکار و جدول زمانی مربوط به نتایج بخش امنیتی و نظامی این گفت‌وگوها را صادر کرده است.

او افزود که این کمیته به ریاست رئیس ستاد ارتش عراق برگزار خواهد شد.

در بیانیه وزارت خارجه عراق درباره نتایج این گفت وگوها آمده که در موضوع مبارزه با تروریسم با توجه به افزایش توانمندی‌های نیروهای امنیت عراق دو کشور توافق کردند که نقش نیروهای امریکایی و ائتلاف اکنون به مأموریت آموزشی و استشاری تبدیل شده که امکان انتقال باقی‌مانده نیروهای رزمی به خارج عراق را ممکن می‌کند و طرفین زمان‌بندی خروج این نیروها را پس از مذاکرات هیئت‌های فنی تعیین می‌کنند.

دو کشور همچنین تأکید کردند که پایگاه‌هایی که نیروهای ائتلاف در آن حضور دارند پایگاه عراقی است و این نیروها صرفا برای کمک به نیروهای عراقی در جنگ با داعش در این پایگاه‌ها هستند.

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق، نیز در کنفرانسی مطبوعاتی پس از این گفت وگوها، تأکید کرد که طرف امریکایی به عقب‌نشینی شمار قابل توجهی از نیروهای خود از عراق متعهد شده است.

او گفت که در این گفت‌وگوها پیشرفت نیروهای عراقی در مبارزه با تروریسم توضیح داده شده و طرفین توافق کرده‌اند که مأموریت مبارزه با داعش صرفا بر عهده نیروهای امنیتی عراق باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا