خبر اولسیاسینگاه خاورمیانه

کشورهای عضو شورای همکاری با رزمایش‌های مختلف به چه کسی پیام می‌دهند؟

روند رزمایش نظامی مشترک کشورهای عضو شورای همکاری اخیرا و با توجه به بالاگرفتن تنش ها و نابسامانی در منطقه تشدید شده است.

میدل ایست نیوز: کشورهای عضو شورای همکاری اخیرا رزمایش های نظامی خود با شرکا و هم پیمانان خود را با هدف افزایش آمادگی رزمی و افزایش کارآیی، افزایش داده اند.

ارتش های کشورهای عضو شورای همکاری در این رزمایش ها از سلاح های هوایی، دریایی و زمینی استفاده کرده و در مقابله با دشمن واقعی در عملیات شبیه سازی شده آموزش دیدند.

به نظر می رسد افزایش این رزمایش ها با تداوم جنگ عربستان در یمن و نابسامانی سیاسی منطقه ناشی از ترس برخی از کشورهای عضو شورای همکاری از احیای دوباره توافق هسته ای ایران (برجام) در ارتباط باشد.

عربستان

عربستان اخیرا رزمایش های مشترکی با ارتش امریکا، پاکستان، سودان و یونان انجام داده است. برخی از این رزمایش ها درون خاک عربستان و برخی خارج از کشور انجام شده است.

از رزمایش های عربستان می توان به رزمایش «رماح النصر» (نیزه های پیروزی) به مدت 12 روز در شرق عربستان، رزمایش با نیروهای پاکستانی در پایگاه هوایی پاکستان، رزمایش دریایی با سودان در آب های جنوبی ایران و همچنین رزمایش با نیروهای امریکایی با هدف تبادل تجربه و افزایش آمادگی برای مقابله با تهدیدهای خارجی اشاره کرد.

این رزمایش ها از فعالیت های مهم نیروهای هوایی عربستان با حضور سایر نیروهای ارتش با هدف افزایش آمادگی و تقویت اقدام مشترک و افزایش توانایی رزمی و تبادل تجربه انجام می شود.

قطر

در کنار عربستان نیز، قطر رزمایش های متعددی با نیروهای نظامی کشورهای مختلفی از جمله پاکستان، ترکیه و امریکا انجام داده است.

از جمله رزمایش های مشترک ترکیه و قطر، رزمایش نظامی دو کشور از 2 مارس تا 31 همان ماه با هدف توسعه همکاری مشترک و افزایش سطح همکاری دوجانبه بود.

ترکیه اعلام کرد که کمک به افزایش توانایی نظامی نیروهای مسلح قطر نیز از دیگر اهداف این رزمایش مشترک بین دو کشور است.

امارات-بحرین

ماه مارس امارات شاهد مانور هوایی با حضور 7 کشور از جمله امریکا، فرانسه، هند، کره جنوبی، امارات، عربستان و بحرین در پایگاه هوایی الظفره امارات بود.

این رزمایش که با هدف بهبود و توسعه مهارات های کادر هوایی، فنی و اداری برای افزایش آمادگی رزمی نیروها بود، شامل سه مرحله حملات هوایی و پدافندی، دفاعی و هجومی شد.

نیروی دریایی مصر و بحرین، نیز رزمایش دریایی مشترکی در دریای مدیترانه برای مقابله با تهدیدات غیرمعمول برگزار کردند.

این رزمایش شامل، اجرای فعالیت های آموزشی از جمله آموزش بر سر مقابله با تهدیدات غیرمعمول به واسطه قایق های سریع متخاصم بود.

پیشتر در 29 ژانویه نیز ارتش امارات و امریکا رزمایش زمینی مشترکی تحت عنوان «اتحاد آهنی 14» آغاز کردند که 10 روز ادامه داشت.

کویت

نیروهای نظامی کویت هم، رزمایش مشترکی با نیروهای گارد ساحلی در فرماندهی مرکزی نیروی دریایی امریکا برگزار کردند.

گارد ساحلی کویت وابسته به وزارت کشور و نیروی دریایی کویت وابسته به وزارت دفاع، رزمایش نظامی مشترکی با نیروهای گارد ساحلی امریکا در آب‌های سرزمینی کویت انجام دادند.

این رزمایش در چارچوب همکاری امنیتی و تبادل تجربه در زمینه دریایی بین وزارت کشور و وزارت دفاع و نیروهای امریکایی انجام شد.

این تمرین همچنین شامل برخی سناریوها از جمله مبارزه با دزدان دریایی، بررسی کشتی ها، اعمال ایست بازرسی دریایی، عملیات نجات و مقابله با مین ها و تله های دریایی بود.

هدف از این رزمایش، افزایش مشارکت بین گشت های مشترک بین نیروهای گارد ساحلی و ناوگان دریایی دو کشور، ارتقای امنیت دریایی، حمایت از همکاری های منطقه ای، افزایش کارایی خدمه کشتی و یکسان سازی مفاهیم است.

آمادگی و افزایش کارآیی

رزمایش نظامی کشورهای عضو شورای همکاری که با مشارکت برخی کشورهای عربی، اسلامی و خارجی برگزار می شود، به دنبال افزایش آمادگی و کارآیی ارتش های این کشورها و توانایی برخورد با هرگونه حوادث غیرمترقبه است.

این رزمایش ها پیام های سیاسی نیز در کنار اهداف نظامی دارد از جمله اینکه کشورهای عضو شورای همکاری قصد دارند به ایران نشان دهند که تنها نیستند و توانایی های نظامی بالا و جنگنده ها و سلاح های دریایی جدید و پیشرفته ای دارند.

در این رزمایش های نظامی، سلاح های پیشرفته و جدید ارتش های کشورهای عضو شورای همکاری در دریا، خشکی و شرایط استثنایی برای شناسایی میزان دقت آن مورد آزمایش قرار می گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا