اجتماعیخبر اولدیدگاه

ضربه کرونا به گردشگری اردن و تشدید بحران اقتصادی آن

ویروس کرونا ضربه مهلکی به گردشگری اردن وارد کرده است و موجب تشدید بحران اقتصادی آن و افزایش نرخ بیکاری و نارضایتی مردم شده است.

میدل ایست نیوز: طبق گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، درآمد گردشگری در اردن درصد زیادی از تولید ناخالص ملی اردن را تشکیل می دهد و به 14 درصد می رسد تا جایی که از آن به عنوان «نفت اردن» یاد می شود.

گردشگری اردن

ویروس کرونا، کارگران بخش گردشگری، به ویژه در مناطق اطراف شهر باستانی پترا، در جنوب کشور را که مهمترین مقصد برای گردشگرانی است که به اردن می آیند، بسیار تحت تأثیر قرار داده است.

طبق آمار بانک مرکزی اردن، درآمد گردشگری این کشور طی 8 ماه نخست سال 2019 در مقایسه با مدت مشابه سال 2018 شاهد افزایش 9.2 درصدی بوده و 2.8 ملیارد دینار معادل 3.9 میلیارد دلار را ثبت کرده است. آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که در سال 2019 نرخ گردشگری 7 درصد افزایش داشته و به 3.6 میلیون گردشگر رسیده بود.

با این حال، به گفته بسیاری از مردم در وادی موسی و دیگر مناطق نزدیک شهر پترا، در سال گذشته و در حال حاضر به دلیل عدم حضور گردشگران، اوضاع بدتر شده است.

طبق اعلام مرکز آمار دولت اردن نیز، نرخ بیکاری در سال 2019 به 19 درصد رسید و در سال 2020 به 23 درصد افزایش یافت.

«ایمن البدول» 31 ساله که با سایر اعضای خانواده خود در یک فروشگاه فروش سوغاتی در مجموعه پترا واقع در 140 مایلی جنوب امان کار می کند، می گوید: کار ما تعطیل شده است زیرا همه چیز اینجا به گردشگری ارتباط دارد.

وی افزود: اکثریت ساکنان منطقه بدون درآمد شدند و زندگیشان همانند گذشتگان شده است که خود خمیر درست کرده و نان می پزند و زیتون برداشت می کنند و گوشت را از وعده های غذاییشان حذف می کنند.

البدول اشاره کرد که چهار فرزند وی، بین 4 تا 14 سال، به دلیل نبود اینترنت تحصیل را رها کرده اند و هم اکنون برای تأمین برخی هزینه های زندگی، در حال کشاورزی و گله داری است.

خانواده هایی که در این اماکن گردشگری زندگی می کنند برای زنده ماندن به همبستگی و کمک به یکدیگر اتکا دارند و امیدی به حمایت دولت که به قول خودشان کافی نیست، ندارند.

از طرفی دیگر «ابراهیم البدول»، می گوید: ما زیاد شکایت نداریم زیرا اساساً زندگی ما ساده است، اما افرادی بودند که معیشت آنها به جهنم تبدیل شده است، زیرا آنها خانواده هایی دارند که توانایی پرداخت هزینه هایشان را ندارند.

وی ادامه می دهد: کسانی که خانواده و هزینه دارند و درآمد ندارند با مشکل روبرو می شوند.

«فایز البدول»، نیز می گوید: آنها هر پنج ماه، یک کیسه برنج به ما می دهند و زندگی ما اکنون با نان و چای می گذرد.

تشدید بحران اقتصادی

آنچه بر خشم اهالی از بحران اقتصادی افزوده است سوء تعامل اردن با ویروس کرونا و محدود کردن انتقادها و مخالفت با سیاست های دولت است.

پیش از این در ماه آوریل گذشته اردن مالک و مدیر بخش اخبار شبکه تلویزیونی «رؤیا» در پی پخش فیلمی از شکایت کارگران از نبود کار به علت تعطیلی گسترده اعمال شده از سوی دولت به علت ویروس کرونا بازداشت شد.

به نوشته واشنگتن پست، بسیاری از اردنی ها از افزایش مالیات و نبود کمک های کافی دولت شکایت دارند.

«نایف الفایز»، وزیر گردشگری اردن، به واشنگتن پست گفت که دولت او اکنون بر مدیریت بحران ها در صنعت گردشگری متمرکز است، و خاطرنشان کرد که او سرخوردگی کسانی که معیشتشان به دلیل همه گیری مختل شده است را درک می کند.

وی افزود: اما دولت ابزار اقتصادی محدودی دارد و این توانایی های ماست و این چیزی است كه در دسترس است؛ ما بیش از این نمی توانیم كار كنیم.

همچنین بخوانید

کم آبی در اردن بیداد می کند

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا