خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

آیا اختلاف مرزی مصر و سودان به پایان رسیده است؟

مقامات سودان اخیرا اظهارنظرهایی متفاوت با مواضع سابق‌شان درباره مثلث مرزی مورد اختلاف با مصر مطرح کرده‌اند که نشانگر تقویت همگرایی میان این دو کشور افریقایی است.

میدل ایست نیوز: مقامات سودان اخیرا اظهارنظرهایی متفاوت با مواضع سابق‌شان درباره منطقه مرزی حلایب، شلاتین و ابورماد مطرح کرده‌اند؛ منطقه‌ای که سال‌ها با مصر بر سر آن اختلاف داشتند و اکنون از لحاظ سیاسی و اداری در کنترل قاهره قرار دارد.

در همین رابطه، «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی سودان چند روز پیش تصریح کرد: خرطوم درخصوص مساله حلایب و شلاتین با قاهره تفاهم دارد؛ ما نمی‌خواهیم این مساله همچون استخوانی در گلوی روابط‌مان با مصر باشد، این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مقامات سودانی پیشتر بر مخالفت خود حتی با چانه‌زنی در این باره تاکید می‌کردند به طوری که البرهان در ماه اوت گذشته تصریح کرد نیروهای مسلح سودان «از یک وجب خاک این کشور» کوتاه نخواهند آمد، ما به تلاش خود برای برافراشته شدن پرچم سودان در حلایب و شلاتین ادامه خواهیم داد.

این کاهش تنش میان خرطوم و قاهره درخصوص پرونده پیچیده مذکور در حالی روی داده است، که خرطوم برای به دست آوردن این منطقه اختلافی که مساحت آن، کمتر از 21 کیلومتر مربع است، از سال 1958 میلادی هر سال علیه مصر در این خصوص به شورای امنیت شکایت کرده است.

به نظر می‌رسد روند کاهش تنش بر سر این پرونده میان سودان و مصر که بر سر بحران سد النهضه مواضع همسویی دارند، از پیشاز سفر «عبدالله حمدوک»، نخست‌وزیر سودان به قاهره در ماه مارس گذشته آغاز شده است؛ وی در این سفر خواهان تفاهم بر سر این پرونده شده بود.

در راستای گامی که موید حصول تفاهم میان دو کشور و بلکه تقسیم منابع زیرزمینی موجود در آن است، وزارت نفت سودان پیشتر مزایده‌ای بین‌المللی برای اکتشاف نفت در منطقه حلایب و شلاتین مطرح کرد که مصر هیچ اعتراضی به این اقدام نکرد و فراتر از آن، «محمد معیط»، وزیر دارایی مصر تصریح کرد: عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر دستور داده تا همه امکانات مصر در راستای تحکیم همکاری با سودان و منافع مشترک در اختیار این کشور قرار گیرد.

تقسیم منابع با میانجیگری امریکا

در همین ارتباط، «حسن ابراهیم»، نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی سودان بر این باور است که پرونده رود نیل که منجر به حصول همگرایی و تفاهم میان مصر و سودان بر سر حلایب شده است.

ابراهیم در گفت‌وگو با عربی 21 تصریح کرد: این تفاهم با مصر در حالی صورت گرفته است که دولت سودان با عدم ثبات و درگیری داخلی رو به رو است؛ امری که می‌تواند به برهم ریخته شدن اوضاع این کشور منجر شود.

وی گفت:موضع جدید سودان در قبال پرونده حلایب نشانگر وجود تفاهم میان دو کشور بر سر پرونده مثلث مرزی مورد اختلاف است و به احتمال زیاد خرطوم و قاهره منابع معدنی و نفت و گاز موجود در حلایب را تقسیم خواهند کرد.

این روزنامه‌نگار سعودی با اشاره به میانجیگری امریکا برای تقسیم حلایب، گفت: بر اساس نقشه‌های بین‌المللی، اغلب مناطق مثلث مرزی در داخل قلمرو سودان قرار دارد اما میادین نفت و گاز در محدوده مشترک مرزی است به خصوص که امتداد قبایل ساکن در این مناطق به دو کشور می رسد.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا