خبر اولسرخط خبرها

نامه مصر به نهادهای بین‌المللی برای ورود به بحران سد النهضه

نامه مصر خطاب به شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل و دبیرکل این سازمان درباره مساله سد النهضه نشانگر تمایل قاهره به پایبندی به روند مذاکرات برای این بحران آبی است.

میدل ایست نیوز: نامه مصر خطاب به شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل و «آنتونیو گوترش»، دبیرکل این سازمان درباره مساله سد النهضه نشانگر تمایل قاهره به پایبندی به روند مذاکرات برای این بحران آبی است.

این نامه همچنین موید صرف‌نظر دولت مصر از تهدیدات نظامی و تداوم تاکید بر لزوم مداخله قدرت‌های جهانی به ویژه ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و چین برای دستیابی به توافقی الزام‌آور و نهایی پیش از آغاز مرحله دوم آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه است.

در نامه «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر خطاب به نهادهای بین‌المللی و در صدر آن، «دانگ دین کوی»، نماینده دائم ویتنام و رئیس کنونی شورای امنیت، هشدارهای مکرر مصر نسبت به آسیب وارد شدن به امنیت و صلح منطقه‌ای در صورت پافشاری و لجاجت اتیوپی در سد آبگیری سد بدون توافق با کشورهای پایین دست رود نیل مورد تاکید قرار گرفته است، شکری همچنین در این نامه، آدیس آبابا را به وارد کردن خسارت‌های راهبردی بزرگ به زندگی مردم مصر و سودان متهم کرده است.

به گفته منابع آگاه در وزارت امور خارجه مصر، قاهره در این نامه ضمن توصیف وضعیت و به‌بست رسیدن مذاکرات، بر بسیج جامعه جهانی پیش از تبدیل شدن این بحران به منازعه‌ای غیر مسالمت‌آمیز تاکید کرده است اما به صراحت از شورای امنیت درخواست نشده تا نشستی برای بررسی این بحران برگزار کند.

این منابع همچنین تصریح کردند مصر در تلاش است تا اشتباه گذشته را در توسل جستن به شورای امنیت تکرار نکند و این بار پیش از برگزاری جلسه، اقدامات دیپلماتیک لازم برای جلب نظر کشورها را انجام دهد.

منابع یاد شده اظهار داشتند: بهترین گزینه مصر اکنون این است که شورای امنیت آشکارا از سازوکار مذاکرات با حضور 4 میانجی (اتحادیه افریقا، اتحادیه اروپا، امریکا و سازمان ملل) اعلام حمایت کند.

منابع دیپلماتیک مصری تصریح کردند: تحقق هرگونه دستاوردی در مذاکرات سد النهضه منوط به مداخله بین‌المللی تاثیرگذار است و دستیابی به توافق در چارچوب مذاکرات به رهبری اتحادیه افریقا بسیار دشوار است لذا قاهره به این باور رسیده است روند مبهم کنونی که بر مذاکرات سایه انداخته است تنها با توسل به جستن به شورای امنیت و ارائه شکایت رسمی در زمانی مناسب به پایان خواهد رسید با این امید که کشورهای غربی از موضع مصر در قبال این بحران حمایت کنند به ویژه که قاهره طی دو هفته اخیر از واشنگتن و دیگر پایتخت‌های غربی سیگنال‌هایی درخصوص حمایت از مصر دریافت کرده است.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا