اجتماعیاقتصادیخبر اول

چالش‌های صنایع دستی عراق

در حالی که صنایع غذایی عراق با تقاضای دائم همراه است، تقاضا برای صنایع دستی داخلی بسیار کاهش یافته است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ریحانه، صنایع دستی یا صنایع سنتی، صنایعی هستند که بر دست یا استفاده از ابزارهای ساده بدون استفاده از ماشین آلات مدرن متکی هستند.

به نوشته وبگاه الحره، «عادل الصفار»، مرد عراقی که سال های طولانی در حرفه ساخت دستی ظروف مسی مشغول به کار بوده است هنوز لوازم قدیمی کار خود را از انبار خارج نکرده است، با وجود اینکه بسیاری می گویند کاهش قیمت دینار عراق، صنایع داخلی عراق را به از سر گیری فعالیت تشویق می کند.

الصفار که 65 سال سن دارد، می گوید: تنها چیز ثابت در عراق این است که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و هر احتمالی ممکن است.

الصفار نام خود را از شغل خود، مسگری(الصفافیر) به دست آورده است که نام بازار مشهوری در بغداد است و بعدها به بازاری برای هدایای وارداتی از چین تبدیل شد، در حالی که پیش از این با ضربه های صنعتگران بغدادی پر از ظروف مسی بسیار هنرمندانه بود.

الصفار که حرفه اش به سختی پس از سال ها محاصره اقتصادی عراق و خرابی بازار نجات یافته است در ادامه می گوید واردات ما را نابود کرد و می افزاید مردم در مدت 13 سال به خریدن ظروف تزیینی علاقمند نبودند و بیشتر بر تامین غذا و دارو تمرکز داشتند.

الصفار گمان می کرد که پس از سقوط رژیم «صدام حسین»، رئیس جمهور سابق عراق شرایط تغییر کند، ولی آنچه اتفاق افتاد این بود که ظروف ارزان قیمت و هدایای چینی نازیبا بازار را تسخیر کرد و حرفه او را نابود کرد.

الصفار گمان نمی کند که به محض افزایش قیمت دلار و گران شدن اجناس وارداتی، حرفه اش به شکل سحرآمیزی احیا شود، زیرا اجناس وارداتی بسیار ارزان است و محصولات دست ساز به فرهنگ خاصی نیاز دارند که در عراق بسیار ضعیف شده است.

«کمال محبوبة»، اقتصاددان عراقی با نظر الصفار موافق است، زیرا روی آوردن به صنایع داخلی نیازمند ایجاد بازاری برای آن است و بازار عراق به محصولات غیر غذایی داخلی اعتماد کمی دارد.

محبوبه می گوید آن صنایع دستی که تقریبا منقرض شده اند مانند خیاط و کفاش و روفوگر(تعمیر کننده لباس) و پنبه زن به آسانی برنمی گردند، زیرا بازگشت آنها به سرمایه گذاری و سرمایه های شخصی و اعتماد صنعتگران و هنرمندان به سودهی سرمایه گذاری آنها نیازمند است.

تقاضا برای صنایع دستی داخلی بسیار کاهش یافته است، ولی صنایع غذایی عراق چه آنها که به شکل انبوه تولید می شوند مانند محصولات لبنی و محصولات غذایی و چه شیرینی ها و انواع نان ها با تقاضای دائم همراه است.

«رائد مطر»، اقتصاد دان انتظار دارد که سرمایه گذاری در صنایع غذایی به میزان بسیاری افزایش یابد که همچنین منجر به افزایش تقاضا برای محصولات کشاورزی و احیای بخش کشاورزی می شود.

با افزایش قیمت دلار، قیمت اجناس وارداتی نیز افزایش می یابد که این امر به محصولات عراقی فرصت رقابت می دهد.

به نوشته وبگاه ریحانه، صنایع دستی به ویژه در کشورهای در حال توسعه از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا نقشی اساسی در توسعه اقتصادی این کشورها دارد و از جمله این کشورها عراق است.

این صنایع، منحصر به فرد هستند و در تولید خود به مواد اولیه داخلی نیاز دارند و ابزار تولید آنها ساده است و به فناوری خاصی نیاز ندارد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا