خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

تشدید تنش سیاسی در کویت؛ اپوزیسیون خواستار انحلال مجلس شد

اپوزیسیون کویت فشارهای سیاسی خود را با هدف انحلال مجلس و درخواست برای برگزاری انتخابات پارلمانی جدید تشدید کرده است.

میدل ایست نیوز: اپوزیسیون کویت امروز سه‌شنبه فشارهای سیاسی خود را با هدف انحلال مجلس و درخواست برای برگزاری انتخابات پارلمانی جدید تشدید کرد، با این امید که «مرزوق الغانم»، رئیس مجلس و «صباح الخالد الصباح»، نخست‌وزیر این کشور را از قدرت به زیر بکشند.

در همین رابطه، 21 نماینده مجلس، درخواست جدیدی برای عزل مرزوق الغانمی به دلیل «سوء استفاده از اختیاراتش» و تشویق به تعویق استیضاح نخست‌وزیر تا نیمه دوم سال 2022 میلادی و نیز فراخواندن نیروهای حفاظت از مجلس به جلسه روز 13 آوریل گذشته و برخورد این نیروها با نمایندگان مجلس و ارعاب آنها امضا کردند.

«بدر الملا»، نماینده مجلس کویت هفته گذشته درخواستی مشابه برای عزل الغانم ارائه داده بود که به امضای 30 نماینده دیگر هم رسیده بود اما رئیس مجلس با این ادعا که این درخواست در تضاد با ماده 92 قانون اساسی کویت است، آن را رد کرده بود.

در همین رابطه، اپوزیسیون کویت که از مجموع 50 کرسی مجلس، 30 کرسی آن را در اختیار دارد، در راستای تشدید فشار بر دولت و رئیس مجلس از شیخ نواف الاحمد، امیر این کشور درخواست کردند تا مجلس را منحل کند.

در این میان، «مبارک الحجرف»، نماینده مجلس کویت تصریح کرد:ما پس از انتخاب نخست‌وزیر، دست همکاری به سوی او دراز کردیم اما نتیجه آن، تشکیل دولتی مغایر با رویکردهای مجلس جدید بود همچنین تعیین الغانم به عنوان رئیس مجلس نیز با رویکرد اغلب نمایندگان در تضاد بود و این دو در تبانی با یکدیگر جلسات مجلس را به تعطیلی می‌کشانند و مانع از ایفای مسئولیت‌های مجلس می‌شوند.

الحجرف افزود: رئیس مجلس و نخست‌وزیر اشتباه بزرگی با تعویق استیضاح نخست‌وزیر مرتکب شدند که مخالف اصول قانون اساسی است همچنین این دو پس از فراخواندن نیروهای حفاظت از مجلس، جلسات این نهاد قانونگذاری را به جلسات نظامی تبدیل کردند.

وی در نامه‌ای به امیر کویت با استناد به ماده 107 قانون اساسی که به رئیس مجلس اجازه می‌دهد با ذکر دلایل به انحلال مجلس دست بزند، خواستار منحل شدن این نهاد شد.

از سوی دیگر، «خالد مونس العتیبی»، دیگر نماینده مجلس کویت در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد:تنها راهکار برای برون‌رفت از این وضعیت، انحلال مجلس و درخواست برای برگزاری انتخابات جدید است و اغلب نمایندگان نیز از این درخواست حمایت می‌کنند زیرا به دلیل تبانی رئیس مجلس با دولت، این نهاد اختیارات خود را از دست داده است.

در همین ارتباط، منبعی بلندپایه در میان اپوزیسیون کویت گفت: اپوزیسیون دست به اصلاح استراتژی خود زده است چرا که ما پیشتر خواستار استیضاح برخی وزرا می‌شدیم که مناصب حاکمیتی را در اختیار داشتند اما اکنون خواستار استیضاح دسته جمعی وزرا (15 وزیر) هستیم تا نخست‌وزیر ناچار به کناره‌گیری شده و انتخابات جدید مجلس برگزار شود.

اپوزیسیون کویت در انتخاباتی که در 5 دسامبر 2020 برگزار شد، موفقیت چشمگیری به دست آورد اما در انتخاب رئیس مجلس با شکست سختی خورد و الغانم با حمایت آرای دولت‌ در برابر «بدر الحمیدی»، نامزد اپوزیسیون به پیروزی رسید و مجددا بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا