اقتصادیخبر اولسیاسی

عربستان و امارات 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خود در عراق را به چه بخش هایی اختصاص می دهند

ریاض و ابوظبی که در هفته های گذشته میزبان نخست وزیر عراق بودند هرکدام اعلام کردند که 3 میلیارد دلار به صندوق مشترک سرمایه گذاری دوجانبه اختصاص خواهند داد.

میدل ایست نیوز: ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی و امارات متحده عربی ماه گذشته اعلام کردند که سرمایه گذاری های خود در عراق را افزایش می دهند.

ریاض و ابوظبی که ماه گذشته میزبان «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، بودند هرکدام اعلام کردند که 3 میلیارد دلار در صندوق مشترک سرمایه گذاری دوجانبه خواهند پرداخت.

این اموال قرار است صرف پروژه های عمرانی بزرگی در عراق شود که مقدمه شراکت اقتصادی درازمدت میان این کشورها خواهد بود.

«رحیم العبودی»، عضو جریان حکمت ملی عراق، تأکید کرد که فعالیت شرکت های سرمایه گذاری امریکایی و عربستانی و اماراتی طی چند ماه آینده آغاز می شود.

او گفت که اکثر پروژه هایی که با عربستان و امارات اجرا خواهد شد به بخش کشاورزی و مواد غذایی مربوط می شود و افزود که عربستان درصدد سرمایه گذاری در منطقه دشت حاصلخیز سماوه تا استان انبار در فضایی به وسعت 250 هزار هکتار است.

به گفته العبودی عربستان در حال حاضر پروژه هایی را در عانه و قائم اجرا می کند و افزود که بخش دیگری از این سرمایه ها به حوزه صنایع تبدیلی منتقل خواهد شد.

پیش از این عربستان سعودی پیشنهاد سرمایه گذاری در پرورش دام در فضایی به وسعت یک میلیون هکتار در صحرای غربی عراق را داده بود که پس از بررسی های کارشناسی به علت کمبود منابع آبی عراق منتفی شد.

العبودی افزود که عربستان همچنین در پی راه اندازی کارخانه های صنعتی مشترک با عراق است و تأکید کرد که بخش مهمی از همکاری های عراق با عربستان و ایالات متحده در عرصه تولید برق و همچنین ساختمان سازی خواهد بود.

او گفت که همه این پروژه ها در چارچوب مصوبات شورای هماهنگی مشترک میان عراق و عربستان است که از سال 2017 تأسیس شد و هدف از آن توسعه و روزآمدسازی بخش دامداری و کشاورزی عراق به خصوص در صحرای غربی انبار و بیابان زدایی است.

این مقام عراقی درباره پروژه های امارات متحده عربی در عراق نیز گفت که عربستان در پی سرمایه گذاری در منطقه صحرایی میان استان های کربلا و نجف اشرف در زمینی به وسعت 125 هزار هکتار در قراردادی 5 ساله است.

«عبدالرحمن المشهدانی»، کارشناس اقتصادی عراق، تأکید کرد که اموالی که عربستان و امارات برای سرمایه گذاری در عراق اختصاص داده اند صرف پروژه های عمرانی در این کشور می شود و به صورت مستقیم به دولت عراق پرداخته نخواهد شد.

او گفت که 6میلیارد دلار مبلغ قابل توجهی و معادل 6 درصد بودجه سالانه عراق است و می تواند موجب ایجاد شغل و توسعه در عراق شود.

وی افزود تمایل عربستان به سرمایه گذاری در مناطق صحرایی به علت مشابهت خاک این مناطق با خاک عربستان و نیز نزدیکی و در دسترس بودن این زمین ها برای عربستان سعودی است.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا