اقتصادیخبر اول

برنامه عراق برای افزایش درآمدهای مالیاتی

انتظار می رود که پس از اجرای سیستم الکترونیکی جمع آوری مالیات، درآمد حاصل از آن به بیش از 8 تریلیون دینار (5.5 میلیارد دلار) افزایش یابد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، دولت عراق قصد دارد از طریق مجموعه ای از اقدامات برای تسهیل در پرداخت مالیات و توقف روتین تسری یافته در آن در دهه های گذشته که دلیل اصلی گسترش فساد اداری در این پرونده اقتصادی مهم در کشور بوده است، درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد و بخش های جدیدی را در آن در طول سال 2021 بگنجاند.

طرح اصلاحاتی که توسط سازمان مالیات عراق اعلام شده است، اولین طرح در نوع خود برای توسعه کار این بخش حیاتی و کاهش میانگین فساد اداری در آن به میزانی قابل قبول برای کشوری مانند عراق است که شاهد تنش های سیاسی و امنیتی و اقتصادی دائم در طول دهه های گذشته بوده است.

در مقابل عراق توانسته است درآمدی بالغ بر پنج تریلیون و 22 میلیارد دینار(3.4 میلیارد دلار) را در سال 2017 به دست آورد و سپس این درآمدها کاهش پیدا کرد و به چهار تریلیون دینار(2.7 میلیارد دلار) در سال 2018 رسید و دوباره در سال 2019 کاهش یافت و به سه تریلیون دینار(دو میلیارد دلار) رسید، پیش از آنکه در سال 2020 به سه تریلیون و 800 میلیارد دینار(2.6 میلیارد دلار) افزایش یابد.

«شاکر زبیدی»، مدیر کل سازمان مالیات عراق از طرحی برای افزایش درآمدهای مالیاتی در عراق به 6 تریلیون دینار(4.1 میلیارد دلار) در سال 2021 خبر داد و این طرح شامل ساده سازی رویه ها  و برآورد میزان پرداخت مالیات و جلوگیری از تقلب است.

زبیدی در ادامه افزود انتظار می رود که پس از اجرای سیستم الکترونیکی جمع آوری مالیات از شهروندان، درآمد حاصل از مالیات به بیش از 8 تریلیون دینار (5.5 میلیارد دلار) افزایش یابد.

کمیته اقتصادی مجلس نمایندگان عراق در تلاش است تا از نگرانی شهروندان عراقی بکاهد که اطلاعات بسیاری را درباره مهم ترین مالیات های جدید که پس از تصویب بودجه 2021 وضع خواهد شد، دریافت کرده اند.

«مازن الفیلی»، عضو کمیته اقتصاد و سرمایه گذاری می گوید سازمان مالیات عراق، مالیات های جدیدی را وضع نخواهد کرد، بلکه روندهای موجود را تسهیل می کند و درآمد مالیاتی را افزایش می دهد.

استفاده از اتوماسیون( سیستم الکترونیکی مالیاتی) و به روز رسانی کار اداری در سازمان مالیات، به ویژه بر اساس گفته کارشناسان اقتصادی، با وجود میلیون ها فعالیت اقتصادی در داخل کشور می تواند به جمع آوری حدود 12 تریلیون دینار عراقی(8.2 میلیارد دلار) منجر شود.

«صالح الهماشی»، پژوهشگر اقتصادی می گوید عراق دارای پنج میلیون مغازه است و مالکان آنها از ثبت نام و پرداخت مالیات اجتناب می کنند، زیرا با هر مراجعه ای به اداره های دولتی، علاوه بر  فساد در سازمان مالیات با مشکلات اداری روبه رو می شوند و در ادامه می افزاید پس از اجرای اتوماسیون ممکن است درآمدهای مالیاتی دو برابر شود.

از سوی دیگر، «منار العبیدی»، رئیس موسسه المستقبل در زمینه مطالعات اقتصادی گفت: افزایش میزان مالیات بر شهروندان عراقی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

العبیدی در ادامه  به عدم سخت گیری در دریافت مالیات اشاره کرد و افزود روش های جمع آوری آن هنوز ابتدایی است و اتوماسیون می تواند به افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش سطح فساد کمک کند و اگر در کشور سیستم مالیاتی فعالی باشد به احتمال زیاد به اعدادی که سازمان مالیات در سال 2021 مطرح کرده است، خواهیم رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا