خبر اولسیاسی

اعلام کاندیداتوری 51 نفر برای انتخابات سوریه؛ دلایل این استقبال گسترده چیست؟

از آنجا که کاندیداهای ریاست جمهوری سوریه باید رای موافق 35 نماینده پارلمان را برای ورود قطعی به عرصه انتخابات کسب کنند، ثبت نام شمار بالای نامزدها هیچ اهمیتی ندارد.

میدل ایست نیوز: در حالی که سوری ها کم کم آماده شرکت در انتخابات و انتخاب رئیس جمهوری آتی کشور می شوند، شمار کاندیداهای ریاست جمهوری سوریه به صورت بی سابقه ای به 51 نفر رسید.

چهارشنبه گذشته مهلت درخواست کاندیداتوری برای ریاست جمهوری سوریه به پایان رسید. 51 نفر از 16 آوریل برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند که از این تعداد 7 نفر زن هستند.

کاندیدای ریاست جمهوری سوریه باید برای ورود به عرصه انتخابات، رای موافق 35 نماینده پارلمان سوریه را کسب کند.

ناظران معتقدند کاندیداتوری این تعداد برای ورود به انتخابات، هیچ معنا و تفاوتی ندارد چرا که در نهایت افرادی که شروط مشخص شده را نداشته باشند حذف می شوند و در نهایت شمار کاندیداها از 8 نفر فراتر نمی رود.

شمار بالای کاندیداها و شروط مشخص برای ورود به انتخابات

از بارزترین افرادی که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه کردند می توان به «بشار اسد»، رئیس جمهوری کنونی سوریه، «محمود مرعی»، دبیرکل جبهه دموکراتیک مخالف و از اعضای مذاکره کننده مخالفان نظام سوریه در ژنو اشاره کرد.

کاندیداهای ریاست جمهوری سوریه برای نهایی شدن نامزدی‌شان برای ورود به عرصه انتخابات به 35 رای موافق از 250 نماینده پارلمان سوریه نیاز دارند.

قانون اساسی سوریه

«اسامه دنوره»، کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی سوریه در این باره گفت هنگامی که قانونی اساسی سوریه در سال 2012 وضع شد، قانون گذاران و کارشناسان سعی کردند شروط ضروری برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را به حداقل برسانند تا شمار بیشتری بتوانند بدون تبعیض برای ریاست جمهوری کاندید شوند.

وی در گفت وگویی با «اسپوتنیک» گفت: در قانون انتخابات عمومی نامزد، هر شهروندی معرفی شده که تمایل دارد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید کند.

دنوره اشاره کرد که در واقع نامزدها پیش از کسب 35 رای موافق از نمایندگان پارلمان، کاندیدا محسوب نمی شوند و پس از موافقت نمایندگان رسما کاندید شده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی سوریه تصریح کرد که با این وضع، شمار کاندیداهای اصلی برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه حداکثر به 7 نفر می رسد و در نهایت باید دو نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری (کمترین تعدادی که از لحاظ قانون اساسی قابل قبول است) وجود داشته باشد.

وی در ادامه گفت که از این رو شمار ثبت نام کنندگان برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه ملاک نیست و هیچ ارتباطی با کاندیداهای اصلی و رقیب ندارد.

پروپاگاندای رسانه ای

از طرفی دیگر «فرید سعدون»، تحلیلگر مسائل سیاسی سوریه نیز با اسامه دنوره هم رأی و معتقد است شمار زیاد کاندیداها اصلا اهمیتی ندارد و تنها در چارچوب پروپاگاندای رسانه ای است.

وی در گفت وگویی با اسپوتنیک عنوان کرد که براساس شروط تعیین شده شمار نامزدهای اصلی ریاست جمهوری سوریه از 8 نفر فراتر نمی رود و ثبت نام 51 نفر برای انتخابات ارزشی ندارد.

سعدون معتقد است که کاندیداهای ریاست جمهوری سوریه یا برای کسب شهرت رسانه ای بدون هیچ هدف سیاسی و یا برای به وجود آمدن رقیب در انتخابات سوریه برای تحقق اصل دموکراسی ثبت نام می کنند.

وی بحران واقعی در سوریه را عدم توجه مردم به انتخابات در سوریه دانست و گفت در شرایط فاجعه بار معیشتی در سوریه و اوضاع نابسامان و افزایش فقر و آوارگی، اکثریت مردم توجهی به انتخابات ندارند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه در 26 مه در سوریه و در 20 مه برای سوری های مقیم خارج برگزار می شود.

منبع
اسپوتنیک عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا