خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

هنیه: توجیهات تشکیلات خودگردان برای تعویق انتخابات مطلقا متقاعدکننده نیست

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، تأکید کرد که توجهیات تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تعویق موعد انتخابات به هیچ عنوان متقاعدکننده نیست.

میدل ایست نیوز: «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، تأکید کرد که توجهیات تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تعویق موعد انتخابات به هیچ عنوان متقاعدکننده نیست.

او در سخنانی به مناسبت تصمیم «محمود عباس» برای تعویق انتخابات پارلمانی فلسطین به علت مانع تراشی اسرائیل در برگزاری این انتخابات در بیت‌المقدس تأکید کرد که می‌توان انتخابات را در بیت‌المقدس اجرا کرد.

هنیه گفت که پیشنهادی که با محمود عباس در این باره مطرح کرده این بوده که اگر اسرائیل اجازه برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس را ندهد، ما صندوق‌های رأی‌گیری را در مسجد الاقصی و کلیسای قیامت و دفاتر فلسطینیان قرار می‌دهیم و اگر اشغالگران بخواهند به این صندوق‌ها حمله کنند و مانع از اجرای انتخابات شوند دربرابر دنیا توحش آنها و تعرضشان به حقوق دموکراتیک مردم فلسطین رسوا می‌شود.

وی افزود که ما همه درباره بیت‌المقدس متحدیم و بر ضرورت اجرای انتخابات در بیت‌المقدس تأکید داریم و در این باره اختلافی میان گروه‌های فلسطینی وجود ندارد اما اختلافی که هست بر سر آن است که تصمیم و اراده ملتمان را مشروط به اراده اشغالگران در اسرائیل کنیم یا به اراده آن تن دهیم.

هنیه تأکید کرد که حماس امیدوار بود که روند انتخابات به صورت تمام و کمال اجرا شود «اما متأسفانه این روند با استدلال‌هایی که مطلقا متقاعد کننده نیست نیمه‌کاره ماند.»

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در ساعت‌های پایانی شب گذشته از تعویق انتخابات پارلمانی که قرار بود 22 مه برگزار شود خبر داد.

او گفت که این انتخابات تا زمانی که مشارکت مردم بیت‌المقدس در انتخابات «چه در قالب نامزدها، چه رأی‌دهندگان و چه تبلیغات انتخاباتی» تضمین شود به تعویق می افتد و افزود که این موضوع شامل دو انتخابات دیگر یعنی انتخابات ریاستی و انتخابات سازمان آزادی‌بخش هم می‌شود.

عباس در سخنانی کوتاه در نشست نمایندگان برخی گروه‌های فلسطینی و کمیساریای انتخابات فلسطینی برگزار شد گفت که تلاش‌های بسیاری با همکای جامعه بین‌المللی برای وادار کردن اسرائیل به انجام تعهداتش در قبال بیت‌المقدس انجام داده و افزود که تاکنون اسرائیل همه این درخواست‌ها را رد کرده است.

وی تأکید کرد که از قدس و از حقوق دموکراتیک ساکنان قدس کوتاه نمی آید و افزود که اسرائیل تصمیم گرفته که اعراب قدش را بکشد و ما اجازه چنین کاری را به آن نمی دهیم.

او افزود که برای تقویت وحدت ملی و پایان دادن به دودستگی‌ها و تحقق آشتی ملی و ادامه مقاومت مسالمت‌آمیز ملت فلسطین و تشکیل دولت وحدت ملی و تقویت نهادهای فلسطینی تلاش خواهد کرد.

قرار بود از امروز (جمعه 30 آوریل) تبلیغات انتخاباتی با مشارکت 36 فهرست انتخاباتی آغاز شود.

این تصمیم تشکیلات خودگردان موجب سرخوردگی شدید در میان فلسطینیان شده و نگرانی‌ها از پیامدهای سیاسی و امنیتی و شکل‌گیری تظاهرات را دامن زده است.

برخی نهادهای بین المللی ازجمله سازمان ملل و اتحادیه اروپا با انتقاد از این تصمیم محمود عباس خواستار تعیین فوری موعد جدید برای انتخابات شده اند.

بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی فلسطینی نیز تجمع هایی را در رام الله و دیگر نقاط فلسطین در اعتراض به این تصمیم برگزار کرده اند.

منبع
اسپوتنیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا