اقتصادیخبر اولسرخط خبرها

تاثیر سدسازی ترکیه بر سهمابه سوریه از فرات چه میزان است؟

بر اساس گزارش‌های میدانی سطح آب رود فرات شاهد افت قابل توجهی بوده است؛ رودی که از ترکیه سرچشمه گرفته و با گذر از سوریه وارد خاک عراق می‌شود.

میدل ایست نیوز: بر اساس گزارش‌های میدانی سطح آب رود فرات شاهد افت قابل توجهی بوده است؛ رودی که از ترکیه سرچشمه گرفته و با گذر از سوریه وارد خاک عراق می‌شود.

طبق گزارش بی بی سی، میانگین جریان آب رود فرات در سوریه کمتر از 200متر مکعب در ثانیه است، این در حالی است که بر اساس توافق سال 1987 میلادی ترکیه و سوریه، سطح جریان آب دستکم باید 500 مترمکعب در ثانیه باشد؛ آبی که میان عراق و سوریه تقسیم می شود.

رود فرات از جمله رودهای بین‌المللی به شمار می رود که از کوه‌های ترکیه سرچشمه گرفته و با عبور از سوریه وارد عراق می شود و در جنوب این کشور با رود دجله ترکیب شده شط العرب را تشکیل می دهد.

سوریه در سال 1989 میلادی توافقی با عراق امضا کرد که بر اساس آن، سهمابه بغداد از فرات 58 درصد مشخص شد اما کاهش میزان آب ورودی به سوریه طبیعتا بر سهمابه عراق هم تاثیر گذاشته است.

بر اساس گزارش بی بی سی، کاهش سطح آب منجر به خشک شدن مساحت گسترده‌ای از زمین‌های کشاورزی و توقف پمپاژ آب شرب و کشاورزی شده است.

سد ایلیسو در جنوب شرقی ترکیه روی رود دجله ساخته شده و هدف از احداث این سد دومیلیارد دلاری تولید برق عنوان شده است.

سد ایلیسو نوزدهمین سدی است که ترکیه بر رودهای دجله و فرات ساخته است.

این مجموعه از سدها بخشی از طرح توسعه جنوب شرقی آناتولی، موسوم به گاپ هستند که با هدف گسترش فرصت های اقتصادی در این منطقه و تامین نیروی برق به اجرا گذاشته شده است.

سد ایلیسو قرار است ۱۲۰۰ مگاوات برق تولید کند و حجم دریاچه پشت آن ۱۰.۴ میلیارد متر مکعب است.

منبع
اسپتیک عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا