خبر اولسیاسی

اختلافات شدید میان تشکل های سیاسی برآمده از تظاهرات عراق پایگاه آنان را ضعیف می کند

اکثر احزاب سنتی برنامه‌های خود را  برای تشکیل ائتلاف‌های پساانتخاباتی ریخته‌اند اما هنوز احزاب مدنی و احزاب نوپا برنامه مشخصی ندارند.

میدل ایست نیوز: برخلاف نیروهای سیاسی باسابقه در عراق که در پی تشکیل‌های ائتلاف قدرتمند برای شرکت در انتخابات آینده هستند، نیروهای سیاسی نوپای برآمده از تظاهرات گرفتار اختلافات شدیدی شده‌اند که حضور آنها در انتخابات آینده را با خطر مواجه می‌کند.

ناظران و نمایندگان این تشکل‌ها از وجود اختلافات شخصی میان این نیروها خبر می‌دهند که باعث تفرقه آنها دربرابر نیروهای سیاسی مسلط بر صحنه سیاسی عراق می‌شود.

کمیساریای مستقل انتخابات پیش از این از ثبت‌نام 44 ائتلاف و  267 حزب و 3523 نامزد خبر داده بود که 887 نفر از آنها مستقل هستند. در این میان باید 25 درصد اعضای مجلس از زنان باشند که از میان 963 نامزد زن معرفی می‌شوند.

ناظران سیاسی تأکید می‌کنند که اکثر احزاب سنتی برنامه‌های خود را برای تشکیل ائتلاف‌های پساانتخاباتی ریخته‌اند اما هنوز احزاب مدنی و احزاب نوپا برنامه مشخصی ندارند.

حدود 30 تشکل برآمده از تظاهرات در انتخابات ثبت نام کرده‌اند که 10 تشکل آنها جدی‌ترند و در میان آنها اختلافات شدیدی دیده می شود.

جنبش امتداد که برآمده فعالان سیاسی شهر ناصریه در استان ذی‌قار آن را تشکیل داده‌اند در پی مشارکت در انتخابات است اما جنبش «البیت الوطنی» همچنان در این باره مردد است و بر مشروط کردن مشارکت در انتخابات به تحقق مطالبات معترضان و انحصار سلاح به دست حکومت و تأمین فضای مناسب برای انتخابات تأکید دارد.

این اختلافات در کنار مسائل شخصی میان برخی از فعالان مدنی باعث شده که ائتلاف میان آنها چه در مرحله کنونی و چه در مرحله بعد از انتخابات دشوار بنماید.

«سلام الموسوی»، عضو جنبش امتداد تأکید می‌کند که ایجاد تغییر از راه انتخابات از نظر همه فعالان تظاهرات سالم‌ترین راه تغییر و در عین حال پرمخاطره‌ترین است.

او می‌افزاید که مردم خواستار موضع‌گیری قاطع ما در قبال احزاب سنتی و تشکیل ائتلاف‌های مدنی هستند، اما مشکل اینجاست که فعالان اصلی تظاهرات به علت تهدیدهای جانی در اربیل به سر می‌برند.

این وضعیت اختلاف فقط بر نیروهای سیاسی مدنی نوپا حاکم نیست، بلکه نیروهای مدنی قدیمی و شناخته‌شده مانند حزب کمونیست هم همچنان نتوانسته‌اند ائتلافی چشمگیر تشکیل دهند و همچنان در صحنه سیاسی عراق در حاشیه به نظر می‌آیند.

«علی الرفیعی»، رئیس ائتلاف مدنی دمکراتیک که از نیروهای تازه‌تأسیس است می‌گوید که نیروهای سیاسی برآمده از تظاهرات هنوز نتوانسته‌اند به دیدگاه سیاسی روشنی برسند و حتی درباره مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات تصمیم بگیرند و برخی از آنها هم به تشکل‌های بزرگ‌تر و معروف‌تر مانند ائتلاف نیروهای حکومت ملی پیوسته‌اند.

هشت نیروی سیاسی برآمده از تظاهرات اکتبر 2019 عراق ماه گذشته با انتشار بیانیه ای مشترک بر ضرورت تأمین عدالت در رقابت های انتخاباتی تأکید کردند.

این 8 گروه پس از برگزاری نشستی مشترک در شهر حله (مرکز استان بابل) با انتشار بیانیه ای تأکید کردند که دولت باید در تأمین فضای مناسب برای اجرای انتخابات عادلانه و شفاف زیر نظر سازمان ملل جدیت نشان دهد و به وعده هایی که در برنامه خود درباره شناسایی و محاکمه قاتلان تظاهرات کنندگان و روشن کردن سرنوشت افراد ربوده شده و انحصار سلاح به دست نهادهای حکومتی ارائه کرده پایبند باشد.

در این بیانیه از سازمان ملل خواسته شده که نقشی اثرگذار در پیگیری مسئله انتخابات و شفافیت آن بر عهده بگیرد و نسبت به عدم تحقق مطالبات ملت عراق که منبع مشروعیت نظام سیاسی در این کشور هستند هشدار داده شده است.

حاضران در این نشست همچنین سه توصیه مطرح کرده اند که شامل تعدیل قانون اساسی عراق و توافق درباره تفاهمات انتخاباتی و دعوت به ملت عراق برای مشارکت گسترده در انتخابات برای تقویت نیروهای میهن پرست و پیگیری مطالبات مشروع ملت می شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا