اجتماعیخبر اول

کرونا و زندگی سخت زنان ساکن مرداب های عراق

فعالیت کاری بسیاری از زنان شاغل در بازار و فروشندگان ماهی در این مناطق به علت نبود گردشگران دچار رکود شده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه العالم الجدید، زنان مرداب های عراق با زندگی نابسامان و همه گیری بیماری کرونا و شرایط اقتصادی دشوار رو به رو هستند.

«ام کاظم» یکی از زنان ساکن مرداب های عراق، با وجود بالا بودن سن و برای تامین زندگی اعضای خانوده اش، مسافت های طولانی را در داخل و خارج مرداب ها طی می کند تا شیر گاومیش را به مشتریانی که سال ها به خرید از او عادت کرده اند، بفروشد، در شرایط دشواری که استان ذی قار شاهد آن بوده است، از اعتراضات و توقف سفرهای گردشگران و شهروندان و انتشار ویروس کرونا.

ام کاظم، زن پنجاه ساله ای که دائما لبخند به لب دارد، بیش از 25 سال است که در منطقه مرداب ها به فروش شیر می پردازد و او خط ارتباطی میان ساکنین این مناطق و شهرهای بزرگ تر به شمار می آید؛ چنان که ام کاظم از طریق تجربه طولانی اش در فروش شیر در بازارها و شهرها و مناطق اطراف مرداب ها دارای روابط گسترده ای است.

به گفته ام کاظم، درآمد حاصل از کار، پس از همه گیری کرونا و اعتراضات کاهش یافته است، ولی کار متوقف نشده و او همچنان به مانند گذشته برای فروش شیر از منطقه ای به منطقه ای دیگر در حال حرکت است، ولی به علت اعتراضات و منع رفت و آمد و وخامت شرایط امنیتی در استان، فروش کمتر از گذشته است.

انتشار ویروس کرونا بر کار تاثیر گذاشته است و برخی افراد، به ویژه در اوایل شیوع بیماری به علت ترس از کرونا از خرید شیر خوداری می کردند.

زنان ساکن مرداب ها از زمان های بسیار قدیم در حرفه ها و صنایع دستی مختلف که در این مناطق معروف هستند، مانند تولید حصیرهای ساخته شده از نی و خریط (نوعی حلوای زرد) و فروش ماهی ها و فرآورده های لبنی در بازارها و جمع آوری نی و البردی(نی مردابی) مشارکت داشته اند و همچنین بسیاری از زنان در صید ماهی نیز مشارکت می کنند.

محیط زیست مرداب ها از مناطق مهمی به شمار می آیند که مردم پس از سقوط رژیم «صدام حسین»، رئیس جمهور سابق عراق از آن بازدید می کنند.

با وجود شرایط سختی که ساکنین مرداب های عراق در رابطه با کمبود آب و سطح پایین آن و عدم حمایت دولت از این مناطق با آن رو به رو بوده اند، این مناطق در طول چند سال گذشته شاهد حرکت اقتصادی قابل ملاحظه ای بوده است.

زنان در بیشتر صنایع دستی میراث فرهنگی این مناطق که از قدیم وجود داشته است، مشارکت دارند.

این حرفه ها باعث شده است که زنان در بازار کار با مردان رقابت کنند، ولی با توجه به شرایط اخیر که کشور شاهد آن بوده، از جمله منع رفت و آمد و توقف ورود گردشگران و انتشار ویروس کرونا که باعث از بین رفتن صنعت گردشگری در این مناطق شده، کار آنها دچار رکود شده است.

شاید شانس با ام کاظم در فروش شیر همراه بوده، ولی زنان در منطقه الجبایش و شهرهای دیگر از حوادثی که کشور شاهد آن بوده است و کاهش فعالیت اقتصادی، رنج می برند و اکنون فروش به ساکنین همان مناطق محدود شده است.

بیشتر ساکنین منطقه به شغل ماهیگیری اشتغال دارند.

فعالیت کاری بسیاری از زنان شاغل در بازار و فروشندگان ماهی در مدت اخیر به علت نبود گردشگرانی که به خرید ماهی های مرداب و چشیدن طعم متفاوت آنها نسبت به ماهی های بقیه مناطق علاقمند هستند، دچار رکود شده است.

«رعد الاسدی»، فعال محیط زیست و مرداب ها می گوید: ساکنین این مناطق در سال های اخیر بر گردشگری و تنظیم برنامه های گردش در داخل مرداب ها بسیار تکیه کرده اند و این امر باعث افزایش فعالیت اقتصادی و رشد برخی حرفه ها شده است.

وی در ادامه می افزاید امیدواریم که همه گیری بیماری کرونا به پایان برسد تا شاهد بازگشت گردشگری به این مناطق باشیم که سال ها مورد بی توجهی دولت قرار گرفته اند و همه صحبت های دولت مبنی بر احیای مرداب ها تنها در مرحله کلام باقی می مانند و اجرا نمی شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا