خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

صفحه نزديك به مرجعيت: سخنان وزیر دفاع عراق در نفی نقش پررنگ الحشد الشعبی در شکست داعش، به دور از انصاف و تحریف واقعیت است

صفحه اکسیر الحکمة از صفحه های نزدیک به مرجعیت عالی شیعه در پیامی به اظهارنظر وزیر دفاع عراق درباره نقش الحشد الشعبی در شکست داعش واکنش نشان داد.

میدل ایست نیوز: صفحه اکسیر الحکمة از صفحه های نزدیک به مرجعیت عالی شیعه در پیامی به اظهارنظرهای «جمعه عناد سعدون»، وزیر دفاع عراق درباره نقش الحشد الشعبی در شکست داعش واکنش نشان داد.

صفحه اکسیر الحکمة نوشته است: اظهارنظر وزیر دفاع مبنی بر اینکه حکومت می‌توانست به تنهایی و بدون حضور داوطلبان غیور مردمی به مقابله با دشمن داعشی اما در زمانی طولانی‌تر اقدام کند، سخنی به دور از انصاف است و تحریف حقایق روشن به شمار می‌رود.

در ادامه این پیام آمده است، حقیقت آن است که اگر فتوای تاریخی مرجعیت عالیقدر در دفاع کفایی و لبیک مجاهدان و تبدیل شکست‌های ناگوار به پیروزی‌های ظفرمندانه نبود، حکومت از هم فروپاشیده و هیچ گونه نشانه‌ای از مقابله با دشمن داعشی دیده نمی شد.

صفحه اکسیر الحکمة در پایان آورده است: بی‌ملاحظگی و رفتارهای غیر قانونی برخی – اگر چه مردود است و باید بر اساس قانون کنترل شود – درست نیست که توجیهی برای انکار یا کم ارزش نشان دادن حق مدافعان وطن و مقدسات و مردم باشد، مجاهدانی که خون پاک خود را در این راه نثار کردند.

وزیر دفاع عراق در مصاحبه با پایگاه عراقی «المربد» گفته بود نحوه بازداشت قاسم مصلح، فرمانده بلندپایه الحشد الشعبی اشتباه بود و بایست یکی از سران حشد با فرمانده کل نیروهای مسلح دیدار و موضوع را حل و فصل می کرد و افزود که نمی شود در برابر یک اشتباه با اشتباه دیگر ایستاد.

عناد گفت که قدرت‌نمایی و زورآزمایی کار غلطی است «به خصوص با ارتشی که توانایی جنگ با کشورهای دیگر را دارد و برخورد با 40 خودروی غیر زرهی که چند آدم دور آن ایستاده اند برایش کار راحتی است».

وی افزود که فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همواره بر ضرورت کنترل بحران و جلوگیری از ریخته شدن خون افراد تأکید می کند اما برخی سکوت حکومت را حمل بر ترس کرده اند.

وزیر دفاع عراق گفت که دولت منافع کشور را در اولویت قرار داده و اگر درگیری میان نیروهای مسلح تابع حکومت با حشد که آن نیز تابع حکومت است رخ دهد اوضاع خطرناکی پیش می آید و افزود که کشور تحمل شهدا و زخمیان بیشتر را ندارد.

او هشدار داد که نباید حضور افراد مسلح در خیابان ها تکرار شود و گفت که زشت است نیروهای امنیتی کشور به جان هم بیفتند و افزود که برخی گروه ها در پی ایجاد فتنه در کشور هستند و می خواهند جنگ داخلی در عراق دربگیرد.

عناد گفت: «کسانی که فکر می کنند آزادسازی کشور از چنگ تروریست های داعش بدون نیروهای الحشد الشعبی ممکن نبود اشتباه می کنند، چون نیروهای ارتش نقش مهمی در عملیات آزادی عراق داشتند و حضور حشد فقط روند عملیات را تسریع کرد و بدون حملات هوایی پیروزی به دست نمی آمد».

او تأکید کرد که در کنار همه گروه های حشد دربرابر داعش جنگیده و «آنها خودشان از توانایی های من در مدیریت عملیات خبر دارند و ما روابط بسیار خوبی داریم و من با حمایت آنان به وزارت دفاع رسیدم».

وزیر دفاع عراق درباره پرونده قاسم مصلح گفت که وی پس از بازداشت تحویل ستاد عملیات مشترک شده و کمیته ای مشترک از نهاهای امنیتی ارتش و وزارت کشور و حشد در حال تحقیقات با او هستند و افزود که بایست از دستگاه امنیت حشد خواسته می شد که حکم بازداشت مصلح را اجرا کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا