خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

توافق قریب الوقوع بر سر پرونده تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر

مصر مصمم به دستیابی به توافقی بر سر تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل است و در این راه تسهیلات و کمک هایی به حماس برای تشویق آن خواهد داد.

میدل ایست نیوز: منابع مصری مطلع از پرونده میانجیگری مصر بین اسرائیل و گروه های مقاومت فلسطینی، فاش کردند که نخستین و مهم ترین پرونده که مصر در رابطه با اوضاع فلسطین درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد، پرونده تبادل اسرا است.

این منابع به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفتند: مصر درخواست های واضحی از دولت امریکا مبنی بر تسریع در روند اتمام این پرونده و در اولویت قرار دادن آن دریافت کرده است.

منابع مذکور توضیح دادند که قاهره مجموعه تسهیلات و کمک هایی به نوار غزه به عنوان محرک برای جنبش حماس خواهد داد تا تبادل اسرا به پایان برسد.

این منابع همچنین تاکید کردند که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر خود به صورت دوره ای این پرونده را پیگیری می کند و این پرونده به عنوان امتحانی از سوی «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا برای همتای مصری خود تعیین شده است.

منابع مطلع با اشاره به اینکه رئیس جمهوری مصر دستور داده مطالبات حماس در خصوص تسهیلات برای اهالی غزه پاسخ داده شود تا این موضوع سبب گردد فرماندهان حماس راضی به تبادل اسرا شوند، مدعی شدند که تغییراتی در مطالبات شاخه نظامی حماس درباره قرارداد تبادل اسرا رخ داده و نمایندگان کتائب القسام خواستار لزوم توافقی با مصر بر سر دریافت نیازهای خاص مربوط به گروه های مقاومت برای بازسازی زیرساخت های فعالیت های گروه های مقاومت شدند.

آنها همچنین اشاره کردند که این درخواست با اجماع کلی تمامی اعضای اتاق امنیتی مشترک گروه های مقاومت فلسطینی در غزه که جنگ اخیر با اسرائیل را مدیریت کردند، بیان شده است.

به گفته این منابع، آنچه کتائب القسام تعیین کرده، درخواست یا شرطی خاص از مصر است که به سرعت تمایل در اتمام پرونده تبادل اسرا دارد. الکتائب خواسته است مصالح ساختمانی جدای از آنچه غزه برای بازسازی دریافت می کند، دریافت کند.

منابع مطلع توضیح دادند که کتائب القسام همچنین خواستار امکانات غیرنظامی دوکاربرده شدند که طی جنگ اخیر اسرائیل امکان ورود آن به غزه برای جلوگیری از قدرت گیری گروه های مقاومت وجود نداشت. مصر هنوز هیچ مخالفتی با این درخواست نکرده است و پیش از این نیز با هماهنگی اسرائیل، تجهیزات و امکاناتی امنیتی به حماس برای کمک به نظارت و تامین امنیت مرزهای مشترک با منطقه سینا در مصر برای مقابله با داعش و کمک به نیروهای ارتش مصر در این زمینه، داده است.

به گفته منابع مذکور، پیشرفت خوبی در روند مذاکرات صورت گرفته و حماس توانسته دیدگاه خود مبنی بر جدایی بین مذاکرات برای تبادل اسرا و بازسازی غزه را به کرسی بنشاند.

در همین رابطه «مروان عیسی»، معاون فرماندهی ستاد کتائب القسام، گفت گروه های مقاومت فلسطین امکان چانه زنی برای انجام تبادل شرافتمندانه اسرا را دارند.

وی توضیح داد که منظور گروه های مقاومت فلسطین درباره اسرا، همه اسرای فلسطینی و عرب در زندان های اسرائیل و از همه گروه های مقاومت فلسطین بدون هیچ استثنایی است.

حماس 4 اسرائیلی از جمله دو سرباز را طی جنگ سال 2014 و دو اسرائیلی دیگر که طی سال های گذشته وارد غزه شده بودند را نزد خود نگه داشته است. اما اسرائیل شرط آغاز بازسازی غزه را بازگشت این اسرا اعلام کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که احتمال توافق بر سر تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل زیاد شده است و اسرائیل منتظر پیشنهادی از سوی مصر برای آزادسازی اسرای امنیتی در اسرائیل در مقابل آزادسازی 4 شهروند اسرائیلی توسط حماس است.

گزارش ها نشان می دهد که مصری ها مصمم به دستیابی به توافق هستند و انتظار می رود كه طی روزهای آینده پیشنهادی روی میز ارائه شود.

پرونده تبادل اسرا در راس دستور کار موضوعات مورد بحث «بنی گانتز»، وزیر دفاع اسرائیل، در سفر اخیر خود به آمریکا بود و این در حالیست که یک هیئت بلندپایه امنیتی از اسرائیل طی روزهای آتی به پایتخت مصر می رود تا در مورد مسئله اسرا گفتگو کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا