خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

آغاز زودهنگام حرف و حدیثها؛چه کسی عهده‌دار ریاست جمهوری عراق می‌شود؟

با آغاز شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات عراق نحوه آرایش نیروهای سیاسی عراق و توافقات آنها درباره توزیع مناصب رفته‌رفته آشکار می‌شود.

میدل ایست نیوز: با آغاز شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات عراق در اکتبر 2021، نحوه آرایش نیروهای سیاسی عراق و توافقات آنها درباره توزیع مناصب رفته‌ رفته آشکار می‌شود.

نخستین موضوعی که در این راستا به میان آمده و اخیرا اظهارنظرهایی درباره آن مطرح شده به پست ریاست جمهوری مربوط شود.

«بافل طالبانی»، رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان، اخیرا در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که براساس توافقات جاافتاده میان نیروهای سیاسی عراق منصب ریاست جمهوری سهم کردهاست و کردها با یکدیگر توافق کرده‌اند که ریاست جمهوری عراق سهم حزب اتحادیه میهنی باشد و حزب اتحادیه میهنی هم بر ریاست جمهوری «برهم صالح» پافشاری می‌کند.

ناظران این اظهارات طالبانی را واکنشی تلویحی به پیشنهاد رئیس مجلس عراق می‌دانند که اخیرا موضوع ریاست جمهوری اهل سنت و واگذاری ریاست مجلس به کردها را مطرح کرده بود.

نیروهای سیاسی کرد در سال 2003 با یکدیگر توافق کردند که حکومت اقلیم کردستان بر عهده حزب دموکرات باشد و ریاست جمهوری عراق به اتحادیه میهنی واگذار شود. اما با فوت «جلال طالبانی»، رئیس جمهور اسبق عراق، گویی این توافق معنای خود را از دست داد و رقابتی میان دو حزب بر سر رسیدن به این سمت شکل گرفت.

«خسرو گوران»، مسئول دفتر انتخابات حزب دموکرات کردستان، به ریاست مسعود بارزانی، در این باره تأکید می‌کند که بحث از این موضوع هنوز زود است و باید منتظر نتایج انتخابات بود.

او درباره گزارش‌های مربوط به توافق حزب دموکرات با جریان صدر درباره توزیع مناصب نخست‌وزیری و ریاست جمهوری، حاضر به اظهار نظر نشد و تأکید کرد که احزاب کرد همگی بر اصل واگذاری ریاست جمهوری به کردها اتفاق نظر دارند.

در همین راستا، «ماجد شنکالی»، از سران حزب دموکرات کردستان، نیز تأکید کرد که هر حزبی حق دارد که برای رسیدن به مناصب مورد نظرش تلاش کند و هیچ منصبی برای هیچ گروهی تضمین نشده است.

وی افزود که اتحادیه میهنی می‌تواند در انتخابات اقلیم شرکت کند و اکثریت را به دست آورد و حکومت را به دست بگیرد و به همین ترتیب حزب دموکرات هم می‌تواند به ریاست جمهوری عراق فکر کند و واقعیت آن است که تصمیم‌گیری در این باره پس از مشخص شدن آرای مردم و در کنش و واکنش روند سیاسی عراق روشن می‌شود.

در این میان، «رعد حسین»، نماینده ائتلاف سائرون (وابسته به صدر) در مجلس عراق، تأکید کرد که برهم صالح شایستگی خود برای ریاست جمهوری عراق را ثابت کرده و سائرون از تمدید ریاست جمهوری وی حمایت می‌کند.

او گفت که صالح بهترین رئیس جمهور عراق پس از 2003 بوده و سائرون هیچ مخالفتی با نامزدی دوباره او برای این مقام ندارد و افزود که برخی نیروهای سیاسی تلاش‌هایی برای برکناری برهم صالح از ریاست جمهوری انجام دادند اما سائرون و دیگر گروها با آنها همراه نشدند و این تلاش‌ها شکست خورد.

«احمد الکنانی»، عضو ائتلاف فتح، نیز درباره تمدید ریاست جمهوری برهم صالح گفت که طرح این موضوع هنوز زود است و اول باید خود کردها در این باره به توافق برسند.

او گفت که ائتلاف فتح و ائتلاف دولت قانون ملاحظاتی درباره عملکرد صالح دارند و افزود که ائتلاف سائرون هم به توافقاتی با حزب دموکرات دست یافته  وبعید است که از ریاست جمهوری برهم صالح حمایت کند.

 

همچنین بخوانید:

آیا رئیس مجلس عراق سودای ریاست جمهوری دارد؟

منبع
اسکای نیوزالعالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا