خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

پیام عون به الحریری و بری: راه تشکیل دولت از کاخ ریاست جمهوری بعبدا می‌گذرد

در سایه تاخیر در پرونده تشکیل دولت، ریاست جمهوری لبنان انتقادات تُندی از الحریری و بری کرد و این پیام را رساند که تشکیل دولت از طریق کاخ ریاست جمهوری بعبدا می‌گذرد.

میدل ایست نیوز: در سایه تاخیر در پرونده تشکیل دولت، ریاست جمهوری لبنان انتقادات تُندی از «سعد الحریری»، نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه و «نبیه بری»، رئیس مجلس کرد و این پیام را رساند که تشکیل دولت از طریق کاخ ریاست جمهوری بعبدا می‌گذرد.

دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری در این بیانیه به صورت غیر مستقیم به نبیه بری تاخت و عنوان کرد: ضمن تشکر از مراجع و نهادهایی که برای کمک به تشکیل دولت داوطلب شدند، باید بگوییم که این نهادها باید با استناد به قانون اساسی و پایبندی به احکام آن رفتار کنند و در تفسیر آن در راستای تثبیت اصول و قواعد جدید که با قانون اساسی همخوانی ندارد و تنها با تمایلات این نهادها و اهداف‌شان در ارتباط است، زیاده‌روی نکنند.

در ادامه این بیانیه آمده است، هر از گاهی اظهارنظرها و مواضعی از سوی نهادهای مختلف به گوش می‌رسد که عامدانه یا سهوا در روند تشکیل دولت مداخله می‌کنند، این در حالی است که قانون اساسی تصریح دارد روند تشکیل دولت و صدور فرمان آن باید منحصرا با توافق رئیس جمهوری (عون) و نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه (الحریری) انجام شود.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان آمده، ریاست جمهوری که تاکنون با ایده‌های متعدد ارائه شده برای تشکیل دولت جدید همکاری کرده و از بسیاری از توهین‌ها و حملات مستقیم به خود و اختیارات ریاست جمهوری چشم‌پوشی کرده، اکنون معتقد است که اقدامات نمایشی برخی افراد برای تشکیل دولت هیچ چشم‌انداز روشنی ندارد و تنها راه عمل به اصل 2،3، 4 و 5 قانون اساسی است.

در پایان این بیانیه آمده است، سرانجام باید این سوال را مطرح کرد که آیا مواضع و مداخلات مانع از تشکیل دولت به سود منافع مردم لبنان است که غرق در بحران‌های معیشتی و اقتصادی بی‌سابقه هستند و اینکه این مواضع نیازهای انسانی و اجتماعی مبرم آنها را رفع می کند، آیا تنها راهکار جدی این معضلات تشکیل دولت نجات‌بخش جدید نیست؟

در همین رابطه، یک نماینده شاخص مجلس لبنان که نخواسته نامش فاش شود پیشتر تأکید کرد که پاتریک دورل، مشاور رئیس‌جمهور فرانسه و از مسئولان پرونده لبنان در پاریس، با جدیت در حال پیگیری طرح بری و تماس با مقامات لبنان برای پیشبرد این طرح به عنوان آخرین تلاش برای جلوگیری از فروپاشی نهائی لبنان است.

به گفته این مقام، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و معیشتی لبنان اجازه تعلل بیشتر در تشکیل دولت را نمی‌دهد و هفته جاری که از امروز آغاز می‌شود در این باره سرنوشت‌ساز خواهد بود.

این منبع گفته که بری به دور از هیاهوی رسانه‌ای به تماس‌های خود با طرف‌های ذی‌ربط ادامه می‌دهد و مسئولیت آنها در پایان وضعیت بحرانی کشور را یادآور می‌شود و می‌گوید که تا اینجای کار «تا میان راه پیشرفت کرده‌ایم و نصف دیگر راه مانده تا دولت تشکیل شود».

بری که هفته گذشته با «سعد الحریری» دیدار کرد، به محض پایان این دیدار «علی حسن خلیل»، معاون سیاسی رئیس مجلس لبنان، و «حسین خلیل»، معاون سیاسی دبیر کل حزب‌الله را مأمور مذاکره با جبران باسیل کرد.

به گفته این منبع پارلمانی، دیدار این دو مقام با جبران باسیل مثبت بوده و او فرصت خواسته تا درباره دو مسئله با رئیس جمهور به تفاهم برسد اما ظاهرا تفاهم لازم به دست نیامده است.

این منبع افزوده که تهدید باسیل درباره استعفای نمایندگانش در مجلس نیز راه به جایی نبرده و حزب الله و دیگر گروه‌های متحد تأکید کرده‌اند که با این استعفا همراه نخواهند شد. در این صورت طرح باسیل برای برگزاری انتخابات پیش از موعد شکست خواهد خورد و او فقط نمایندگانش در مجلس را از دست می‌دهد.

هفته گذشته یک منبع نزدیک به «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، تأکید کرد که تحرکات مثبتی آغاز شده و بری به‌زودی نتایج رایزنی‌‌های خود با نیروهای سیاسی لبنان را به اطلاع رئیس جمهور و بشاره الراعی پاتریارک مارونی(رهبر مسیحیان لبنان) خواهد رساند.

این منبع تأکید کرده که هنوز تحول بنیادینی رخ نداده زیرا «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد و داماد رئیس جمهور، همچنان بر داشتن دو وزیر مسیحی پافشاری می‌کند و مسئله وزارت دادگستری و کشور هم حل نشده و «سعد الحریری» هم حاضر نیست دولتی تشکیل دهد که عون و تیم سیاسی او یا هر تیم سیاسی دیگری به وی دیکته کنند.

با وجود این اختلافات، این منبع نزدیک به رئیس مجلس لبنان گفته که مشکلات رو به حل خواهد رفت چون بری عزم خود را جزم کرده و معتقد است که اتلاف وقت بیشتر جائز نیست.

در چنین فضایی و در حالی که نیروهای سیاسی لبنان نیز به ایجاد تنش تهدید می‌کنند، «جبران باسیل» طی اظهاراتی از رئیس جمهور خواست که اگر مهلت دو هفته‌ای مطرح‌شده ازجانب نبیه بری هم به نتیجه‌ای نرسید، «میز گرد گفت‌وگوی سیاسی» تشکیل دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا