اجتماعیاقتصادیسرخط خبرها

توافق عراق و ترکیه بر سر زمان راه‌اندازی سد الیسو

وزارت منابع آب عراق از توافق با طرف ترکیه‌ای بر سر زمان آغاز راه‌اندازی سد الیسو بر روی رود دجله خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزارت منابع آب عراق از توافق با طرف ترکیه‌ای بر سر زمان آغاز راه‌اندازی سد الیسو روی رود دجله خبر داد.

«جمال محسن»، مدیر اداره برنامه‌ریزی و پیگیری وزارت منابع آب عراق در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: بنا به دعوت طرف ترکیه‌ای، یک تیم فنی از وزارت منابع آب از مکان ساخت سد الیسو به مدت دو روز بازدید کرد.

وی افزود: تیم عراقی در این بازدید از همه تاسیسات این سد دیدن کرد و گفت‌وگوها و دیدارهای ثمربخشی انجام شد همچنین درخصوص ایجاد مرکز پژوهشی مشترک در عراق رایزنی شد.

محسن گفت: در این سفر درباره رهاسازی آب در سد الیسو و کیبان گفت‌وگو کردیم و طرف ترکیه‌ای اطلاعات مربوط به میزان رهاسازی آب در تابستان کنونی را در اختیار ما قرار داد و قرار است دو تیم به پایتخت‌ها بازگردند تا درباره این ارقام توافق شود.

این مقام وزارت منابع آب عراق ادامه داد: در این دیدارها بر سر سهمابه عراق رایزنی و توافقی نشد اما دو طرف درباره راه‌اندازی سد الیسو در سال جاری و نحوه آن توافق کردند.

وی با بیان اینکه ما برداشت مشخصی از میزان رهاسازی آب به سمت عراق داریم، افزود: طرف عراقی و ترکیه‌ای توافق کردند که سد الیسو از 1 ژوئیه تا پایان سال راه‌اندازی شود.

محسن گفت: طرف ترکیه‌ای همکاری مثبتی داشت و آمار و ارقامی را در اختیاز ما گذاشت که پیشتر آن را ارائه نکرده بود.

وی در پایان گفت قرار بود تیمی از وزارت منابع آب عراق به ایران هم سفر کند اما به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، این سفر به تعویق افتاد.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا