سرخط خبرهاسیاسی

اتیوپی: با میانجیگری اتحادیه افریقا می‌توانیم با نتیجه‌ای مقبول پرونده سد النهضه را حل کنیم

وزارت امور خارجه اتیوپی اعلام کرد آدیس‌آبابا در تلاش است تا مذاکرات سد النهضه را با نتایج مقبول برای همه طرف‌ها به پایان برساند.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه اتیوپی اعلام کرد آدیس‌آبابا در تلاش است تا مذاکرات سد النهضه را با نتایج مقبول برای همه طرف‌ها به پایان برساند.

درباره از سرگیری مذاکرات سه‌جانبه به رهبری اتحادیه افریقا، وزارت امور خارجه اتیوپی در بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات سه‌ جانبه درباره سد النهضه میان مصر، اتیوپی و سودان در حال جریان است.

در ادامه این بیانیه آمده است، اما متاسفانه شاهد این موضوع این هستیم که مذاکرات وارد فاز سیاسی شده است، اتیوپی بارها و بارها توضیح داده که سیاسی کردن این پرونده نتیجه‌بخش نخواهد بود و طرح آن در شورای امنیت سازمان ملل بی‌فایده بود.

وزارت امور خارجه اتیوپی در ادامه افزود: میانجیگری اتحادیه افریقا و نظارت بر مذاکرات سد النهضه، ابزاری مهم برای رفع نگرانی‌های همه طرف‌هاست.

آدیس آبابا ضمن دعوت از قاهره و خارطوم برای ورود به مذاکرات با حُسن نیت، بر پایبندی خود به مذاکرات سه‌جانبه به رهبری اتحادیه افریقا با هدف دستیابی به نتیجه مقبول برای همه طرف‌ها تاکید کرد.

منابع دیپلماتیک مصر پیشتر تصریح کردند اتحادیه افریقا به ریاست کنگو طی دو روز گذشته به مصر، سودان و اتیوپی برای ارسال تیم‌های امنیتی، دیپلماتیک و فنی به کینشاسا، پایتخت کنگو ظرف حداکثر دو هفته آتی پیام داده است تا مذاکرات پیش از اعلام پایان مرحله دوم آبگیری سد النهضه در اواخر ماه کنونی ژوئیه برگزار شود.

هدف اتحادیه افریقا این است که این دور از نشست‌ها را به گفت‌وگوی گسترده درباره نحوه از سرگیری مذاکرات بر اساس توافقات همه مذاکرات پیشین و در صدر آن، پیش‌نویس توافق واشنگتن اختصاص دهد؛ توافقی که در بهار سال 2020 میلادی مصر پس از استنکاف اتیوپی به صورت یکجانبه آن را امضا کرد.

منابع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: تماس‌های اتحادیه افریقا را نمی‌توان ابتکاری جدید قلمداد کرد بلکه اتحادیه افریقا پس از هماهنگی میان رئیس جمهوری کنگو و کاخ سفید و حمایت از دبیرخانه سازمان ملل، کمیساریای اتحادیه اروپا و چین دوباره وارد عمل شده است.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی به فقرزدایی در این کشور منجر شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:

ریشه‌ اختلافات مصر، سودان و اتیوپی در سد النهضه چیست؟

 

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا