خبر اولسیاسی

نگاهی به صحنه رقابت انتخاباتی در استان بصره

70 حزب و ائتلاف و جریان سیاسی و 234 نامزد برای کسب 25 کرسی این ثروتمندترین استان عراق تلاش می‌کنند.

میدل ایست نیوز: با آغاز دوره تبلیغات انتخاباتی در بصره، آشکار شده که نیمی از نامزدهای دوره قبل این استان ترجیح داده‌اند در انتخابات حاضر نشوند.

نقشه رقابت در استان بصره نشان می‌دهد 70 حزب و ائتلاف و جریان سیاسی برای کسب 25 کرسی این ثروتمندترین استان عراق تلاش می‌کنند. بصره تنها مسیر دریایی عراق و سومین استان بزرگ عراق بعد از بغداد و نینواست.

براساس قانون جدید انتخابات، استان بصره به 6 دایره انتخاباتی تقسیم شده که دوتای آنها 5 کرسی، سه تای آنها 4 کرسی و یکی از آنها 3 کرسی دارد و شمار نامزدهایی که برای کسب این کرسی‌ها تلاش می‌کنند 234 نامزد هستند که معادل کمتر از نیمی از شمار نامزدهای انتخابات سابق است که 595 نامزد در آن حضور داشتند.

12 نماینده فعلی مجلس از استان بصره بار دیگر برای شرکت در انتخابات نامزد شده‌اند. در رأس آنها استاندار بصره، «اسعد العیدانی» است که ائتلاف تازه‌ای با نام «تصمیم» تشکیل داده است. این ائتلاف با معرفی 17 نامزد بزرگ‌ترین ائتلافی است که در بصره وارد گردونه رقابت شده است.

اسعد العیدانی از چهره‌های جنجال‌برانگیز در صحنه سیاسی عراق است. او فعالیت خود را با حزب کنفرانس ملی به ریاست احمد چلبی آغاز کرد اما سپس به ائتلاف دولت قانون پیوست و بعد به جریان حکمت ملی و آن‌گاه به ائتلاف نصر و  سپس به جریان صدر و هم‌اکنون هم نیروی ائتلاف فتح (هادی العامری) است.

از میان نمایندگان فعلی استان بصره در مجلس که در انتخابات نامزد شده‌اند شماری آنها ائتلاف‌ها و احزاب خود را تغییر داده‌اند.

اما ائتلاف فتح که در دوره قبل بیشترین کرسی‌های بصره را به خود اختصاص داده و 6 کرسی به دست آورده بود فقط یک نامزد خود را تغییر داده و 5 تن از نامزدهای فعلی‌اش همان نمایندگان قبلی هستند.

ائتلاف سائرون (جریان صدر) که آن نیز در انتخابات قبلی 4 کرسی به دست آورده بود، نامزد شدن همه نمایندگان خود در بصره را ممنوع کرده است. این ائتلاف در این انتخابات با نام «تشکل صدری» فعالیت می‌کند 10 نامزد برای بصره معرفی کرده که همه آنها جدیدند.

جریان حکمت ملی و ائتلاف نصر هم که در این انتخابات با هم ائتلاف کرده‌اند هیچ یک از نامزدهای سابق خود را بار دیگر در بصره معرفی نکرده‌اند.

نامزدهای مستقلی که در خارج چارچوب ائتلاف‌ها و فهرست‌های انتخاباتی و به صورت فردی در انتخابات شرکت کرده‌اند تقریبا 39 نفرند که از شاخص‌ترین آنها «مصطفی سند»، از رهبران تظاهرات 2019 در بصره است. «عامر عبدالجبار»، وزیر حمل و نقل سابق که فهرست خاص خودش را ارائه کرده، و ضرغام المالکی، از شخصیت‌های عشایری، از نامزدهای شاخص این دوره از انتخابات هستند. المالکی از مدافعان سرسخت تشکیل ایالت بصره است.

غافلگیری این انتخابات، نامزد شدن «یوسف السناوری»، رهبر گروه «ثأرالله»است. در سال 2020 دفتر این گروه به علت اتهام تیراندازی به سوی تظاهرات‌کنندگان به دستور مصطفی الکاظمی بسته شد، هرچند بعد از مدتی فعالیت خود را از سر گرفت.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا