اقتصادیخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

منافع اقتصادی؛ عامل اصلی همگرایی میان مصر و ترکیه

پس ازگذشت 8 سال از گسست روابط سیاسی میان قاهره و آنکارا به نظر می‌رسد منافع اقتصادی، انگیزه اصلی در تسریع همگرایی بین مصر و ترکیه است.

میدل ایست نیوز: پس از 8 سال گسست روابط سیاسی میان قاهره و آنکارا، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه از آغاز «دوره جدیدی» از همگرایی با مصر خبر داده است که به نظر می‌رسد منافع اقتصادی، انگیزه اصلی در تسریع این همگرایی است.

«محمد موش»، وزیر تجارت ترکیه پیشتر اعلام کرده بود آنکارا خواهان بهبود مناسبات اقتصادی با مصر و استفاده هر چه بیشتر از نزدیکی این کشور به بازارهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه در تجارت خارجی و تقویت صادرات به این کشور است.

وی گفت: تقویت روابط اقتصادی همگام با مناسبات دیپلماتیک در حال حرکت رو به جلو است.

در همین رابطه، «عبدالمطلب آرپا»، کارشناس اقتصادی و رئیس گروه اقتصاد دانشگاه صباح الدین زعیم ترکیه درباره تحولات جاری میان آنکارا و قاهره به العربی الجدید گفت: ترکیه و مصر دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند و هر دو دارای موقعيت ژئوپليتيك مهمی هستند و اگر بر سر هماهنگی در مناسبات سیاسی و تجاری توافق کنند، می‌توانند تبدیل به دو کشور کلیدی در سطوح لجستیک اعم از مسیرهای ترانزیتی و انتقال انرژی به ویژه گاز شوند.

آرپا با اشاره به وجود موارد مشترک میان دو کشور اظهار داشت: ترکیه و مصر می‌توانند درخصوص پیشبرد منافع اقتصادی خود در سواحل دریایی مدیترانه توافق کنند به ویژه که منابع سرشار گاز و نفت در این منطقه نهفته است.

وی گفت: فرصت همکاری میان دو کشور در صورتی که در ترسیم مرزهای دریایی به توافق برسند، بسیار زیاد است همچنین آنکارا و قاهره در خصوص تحولات لیبی نیز می‌توانند همکاری و هماهنگی داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی تُرک اظهار داشت: آنکارا درخصوص همگرایی با قاهره صریح و صادق است، اما مصر در این باره در معرض فشارهای سیاسی مشخصا از سوی عربستان، امارات و اسرائیل است که این امر روند همکاری را کُندتر می کند.

در همین ارتباط، «اسلام شاهین»، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه العریش هم اظهار داشت: در قانون روابط بین‌الملل، دوست و دشمن دائمی وجود ندارد بلکه این منافع مشترک است که به مناسبات کشورها سامان می بخشد.

شاهین تاکید کرد: پرونده‌های اقتصادی بسیاری از جمله حفاری برای استخراج نفت و گاز، تبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری و منابع انرژی میان ترکیه و مصر وجود دارد که می‌توان آن را سامان بخشید، اما در ابتدا باید پرونده لیبی و مساله ترسیم مرزهای دریایی در مدیترانه و عدم مداخله ترکیه در امور داخلی مصر حل و فصل شود.

روابط دیپلماتیک بین آنکارا و قاهره در سال ۲۰۱۳ و به دنبال کودتای «عبدالفتاح سیسی»، رئیس جمهوری کنونی مصر علیه «محمد مرسی»، رئیس جمهوری سابق این کشور قطع شد.

دو کشور در طول دوران کوتاه ریاست جمهوری مرسی روابط گرم و نزدیکی با یکدیگر داشتند که این روابط پس از سقوط دولت مرسی در سال ۲۰۱۳ میلادی و وقوع کودتای نظامی توسط سیسی در مصر رو به تیرگی گذاشته است.

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا