خبر اولسیاسی

علیرغم تظاهرات پرشور و آتش زدن دفاتر احزاب، اکثر نمایندگان ناصریه دوباره نامزد شده اند

از میان 29 نامزد فعلی استان‌های ذی‌قار و میسان، 20 تن از آنها برای انتخابات پیش از موعد که قرار است در اکتبر آینده برگزار شود دوباره نامزد شده‌اند.

میدل ایست نیوز: از میان 29 نامزد فعلی استان‌های ذی‌قار و میسان، 20 تن از آنها برای انتخابات پیش از موعد که قرار است در اکتبر آینده برگزار شود دوباره نامزد شده‌اند.

شمار نامزدهای دو استان ذی قار (مرکز آن: ناصریه) و میسان (مرکز آن: عماره) به حدود 200 تن می‌رسد که کم‌تر از نیمی از شمار نامزدهای دو استان در انتخابات 2018 است.

با اینکه ذی قار شاهد پرشورترین و ادامه‌دارترین تظاهرات در سراسر عراق و بیشترین اعتراض‌ها به عملکرد مقامات سیاسی بود، همچنان 13 تن از 19 نماینده فعلی استان بار دیگر نامزد شده‌اند.

ناصریه، مرکز استان ذی‌قار، هنوز هم گاه و بیگاه شاهد اعتراضاتی به وضعیت فقر و محرومیت و بیکاری جوانان است. بسیاری از دفاتر احزاب و ساختمان‌های حکومتی در آن به آتش کشیده شد و از آن به استان «بدون حزب» یاد می شود چون دفاتر همه احزاب در آن توسط معترضان بسته شده است.

عوامل اجتماعی و سیاسی استمرار تظاهرات در ناصریه

از میان نمایندگان کنونی فقط 6 نماینده این بار نامزد نشده‌اند که 4 تن از آنها اعضای ائتلاف سائرون به ریاست صدر بوده‌اند. طبعا این عدم نامزدی به پیش از اعلام انصراف صدر از مشارکت در انتخابات مربوط می‌شود.

در ذی قار 136 نامزد برای رسیدن به 19 کرسی این استان رقابت می‌کنند. در سال 2018 شمار نامزدهای این استان 356 نامزد بود.

این استان به 5 دایره انتخاباتی تقسیم شده که در دایره اول 24 نامزد بر سر 3 کرسی، در دایره دوم 34 نامزد بر سر 4 کرسی، در دایره سوم 28 نامزد بر سر 4 کرسی، در دایره چهارم 23 نامزد بر سر 4 کرسی، و در دایره پنجم 26 نامزد بر سر 4 کرسی رقابت می‌کنند.

«حسن الفایز»، «ولید السهلانی»، «علا عوده»، عبدالامیر الدبی»، «ناصر ترکی» که در انتخابات سابق از ائتلاف فتح (به ریاست هادی العامری) به مجلس راه یافته بودند امسال ازجانب «حزب المهنیین»، وابسته به «محمد الدراجی» وزیر مسکن سابق و عضو جداشده از جریان صدر، نامزد شده‌اند.

«زینب وحید» هم که در انتخابات سابق از ائتلاف دولت قانون به مجلس راه یافت امسال نامزد ائتلاف حکیم ـ العبادی است، مانند «ستار جبار» که در انتخابات سابق از ائتلاف سائرون به مجلس راه یافت.

«خالد الاسدی»، نماینده سابق و از سران ائتلاف دولت قانون، نیز این بار در رأس ائتلاف تازه‌ای به نام «العمق الوطنی» نامزد شده است.

در استان میسان هم 61 نامزد برای دستیابی به 10 کرسی مجلس رقابت می‌کنند. این در حالی است که در دوره قبل شمار نامزدهای این استان 182 نفر بود.

این استان به 3 دایره انتخاباتی تقسیم شده است.

اکثر نمایندگان این استان بار دیگر نامزد شده‌اند و تغییر چندانی هم در ائتلاف‌هایی که از آنان پشتیبانی می‌کنند دیده نمی‌شود.

 

همچنین بخوانید:

صحنه انتخاباتی استان الانبار در غیاب دو نامزد مهم

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا