خبر اولسیاسی

وزیر منابع آبی عراق: به رسمیت نشناختن قرارداد الجزایر به منافع آبی عراق آسیب زده است

مهدی الحمدانی، تأکید کرد که حل مشکل کمبود در ارسال سهمابه عراق از آب‌های مشترک با ایران مشروط به پذیرش رسمی قرارداد الجزایر در 1975 است.

میدل ایست نیوز: مهدی الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق، تأکید کرد که حل مشکل کمبود در ارسال سهمابه عراق از آب‌های مشترک با ایران مشروط به پذیرش رسمی قرارداد الجزایر در 1975 است.

او در مصاحبه با تلویزیون رسمی عراق گفت که مناطق جنوبی نزدیک به ایران و همچنین استان خوزستان در ایران دچار مشکل افزایش دما و تغییر مسیر رودخانه‌هاست که به اکوسیستم منطقه و وضعیت کشاورزی دو کشور آسیب جدی زده است.

وی تأکید کرد که از 4 روز پیش تأمین آب رود سیروان به دربندخان آغاز شده و این آب به رودخانه دیالی می‌ریزد هرچند این به معنای حل مشکل کم‌آبی در استان دیالی نیست.

وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که به لحاظ عملی بازگرداندن مسیر رودخانه‌ها در ایران به سمت عراق ممکن نیست و این مسئله راه‌حل‌های خاصی می‌طلبد.

وي افزود که مثلا مشکل افزایش نمک شط العرب چندان عملی نیست چون باید آب لازم از رود کارون به شط العرب بریزد در حالی که مسیر رود کارون عوض شده است.

الحمدانی گفت که ایران وعده بررسی مشکل با عراق را داده و بر اجرای پروتکل مربوط به قرارداد الجزایر تأکید دارد و عراق هنوز حاضر نیست این پروتکل را به رسمیت بشناسد.

وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که به نفع عراق است که این قرارداد را به رسمیت بشناسد و با صدور مصوبه‌ای از مجلس یا هیئت دولت این قرارداد از سوی عراق به رسمیت شناخته شود و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد تا بتوان مشکلات آبی با ایران را حل کرد.

وی گفت که این پروتکل ضوابط مشخصی برای تقسیم منابع آبی دو کشور تعیین کرده و ایران برای هرگونه مذاکره در این باره خواستار اجرای همین پروتکل است و افزود که به رسمیت نشناختن این توافق‌نامه ازجانب عراق بیشتر به خودش ضرر زده تا به ایران.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا