خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

چرا تحریر الشام به دنبال حذف گروه‌های جهادی خارجی در سوریه است؟

طی هفته‌های اخیر بحرانی میان هیات تحریر شام به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین گروه افراطی در شمال غرب سوریه با گروه کوچکی موسوم به «جنود الشام» در گرفته است.

میدل ایست نیوز: طی هفته‌های اخیر بحرانی میان هیات تحریر الشام (جبهه النصره پیشین) به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین گروه افراطی در شمال غرب سوریه با گروه کوچکی موسوم به «جنود الشام» در گرفته است که در «منطقه ساحل سوریه» در شمال غرب این کشور فعالیت دارند.

در همین رابطه «مسلم الشیشانی» یا چچنی فرمانده گروه جنود الشام اخیرا اعلام کرده این گروه با درخواست هیات تحریر شام برای ترک شهر ادلب به دلیل رد پیشنهادشان برای پیوستن به این هیات، مخالفت کرده است.

الشیشانی در بیانیه‌ای تصریح کرده است: دستگاه امنیتی وابسته به هیات تحریر الشام به وی گفته که امروز قدرت در دست این هیات است و هیچ کس را به حال خود رها نخواهیم کرد مگر اینکه تحت فرمان ما باشد.

فرمانده گروه تروریستی جنود الشام افزود: درخواست تحریر الشام برای پیوستن به آنها یا ترک مناطق تحت تسلط‌شان امری غیرقابل توجیه است چرا که بسیاری از گروه‌ها سوری و غیر سوری هستند که زیر چتر این گروه قرار ندارند.

الشیشانی در ادامه در پیامی به مردم سوریه گفت: گروه جنود الشام هیچ گاه وارد درگیری‌های داخلی با گروه‌های دیگر نشده است و تاکنون هیچ حمایت نظامی یا مالی از هیات تحریر شام دریافت نکرده است.

در همین رابطه، «ابومحمد الجولانی»، سرکرده گروه تحریر الشام اخیرا در کنار شماری از «چهره‌های ارشد مهاجران» در شمال سوریه دیده شده که در حال تبریک گفتن عید قربان به آنها است.

الجولانی که در کنار دیگر ستیزه‌جویان سوری و غیر سوری نشسته است، گفت: من از همگان می‌خواهم که فضل مهاجران را که اموال و خون خود را نثار کردند، فراموش نکنند؛ افرادی که با دوری از خانواده‌شان، بودن در کنار ما را ترجیح دادند و به همه جهان نشان دادند که روح برادری دینی و احساس به مصایب آن هنوز در دل مسلمانان زنده است.

دلایل نظامی و جنایی

در همین رابطه، هیات تحریر الشام ادعاهای الشیشانی را تکذیب کرد‌اند که گفته است دلیل مخالفت با جنود الشام مسائل جنایی و نظامی است.

«تقی الدین عمر»، سخنگوی هیات تحریر الشام در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: دستگاه امنیتی این هیات مجرمان و سارقانی را دستگیر کرده است که عضو گروه‌های کوچکی از جمله جنود الشام هستند.

وی افزود: عناصر جنود الشام به بانک‌های منطقه کفرتخاریم در ادلب دستبرد زده‌اند؛ امری که الشیشانی آن را تکذیب کرده و گفته است: این افراد اکنون عضو این گروه نیستند.

تک‌روی و تسلط بر شمال غرب سوریه

برخلاف دیدگاه تحریر الشام، توئیترنویس معروف سوری موسوم به «مزمجر الشام» گفت: پروژه درگیری میان گروه‌های مسلح و تک‌روی در سوریه زاییده امروز و دیروز نیست بلکه الجولانی به محض اینکه شرایط برای تسلط بر دیگر گروه‌ها فراهم شد، پروژه خود را آغاز کرده است به خصوص پس از کشته شدن رهبران احرار الشام در سال 2014 میلادی.

مزمجر الشام در گفت‌وگو با عربی 21 تصریح کرد: درگیری با دیگر گروه‌های جهادی بخشی از این پروژه است، الجولانی پیشتر با هدف تضعیف یا نابودی گروه احرار الشام یا گروه نور الدین زنگی به جنگ با این گروه‌ها برخاست تا اینکه خود قوی‌ترین گروه مورد اعتماد ترکیه در سوریه باشد.

وی گفت: گروه جنود الشام خطر نظامی برای هیات تحریر الشام به شمار نمی‌رود چرا که گروهی کوچک است اما تصمیم به پایان دادن به حضور مستقل آنها گرفته شده است چرا که ترکیه هیات تحریر الشام را مسئول کنترل ادلب و مهار دیگر گروه‌های جهادی می داند.

فشارهای بین‌المللی

شبکه روسی “WarGonzo” در گزارشی اعلام کرد تحرکات هیات تحریر الشام برای ریشه‌کن‌سازی گروه جنود الشام بنا به درخواست ترکیه و بریتانیا به عنوان شرطی برای توقف ارتباط دادن این گروه با تروریسم انجام شده است.

این شبکه روسی پیش‌بینی کرد که هیات تحریر الشام دست به تصفیه همه گروه‌های خارجی بزند.

مزمجر الشام هم در این باره گفت: فشارهای بین‌المللی بر هیات تحریر الشام به خاطر پرونده ستیزه‌جویان غیر سوری وجود دارد و این دلیل، برچیده شدن گروه موسوم به «فرقة الغرباء» بود که فرانسوی‌ها بخش اعظم عناصر آن را تشکیل می‌دادند.

این رویکرد تحریر الشام شامل همه گروه‌ها نیست

به گفته مزمجر الشام، حمله تحریر الشام به گروه‌های خارجی شامل همه گروه‌ها نمی شود و بسیاری از گروه‌ها هستند که رابطه خوبی با تحریر الشام دارند و زیر چتر آن فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: حملات تحریر الشام شامل گروه‌های أنصار الإسلام، حراس الدين، فرقة الغرباء، جنود الشام، گردان تک‌تیراندازان، جند الله می شود.

مزمجر الشام تصریح کرد: اما گروه‌های دیگر نظیر كتيبة التوحيد، الجهاد الأوزبكية، أجناد القوقاز، الحزب الإسلامي التركستاني وأنصار التوحيد (جند الأقصى پیشین) که زیر چتر تحریر الشام فعالیت می‌کنند به هیچ عنوان مورد حمله این گروه قرار نگرفته‌اند.

وی در پایان گفت: هدف هیات تحریر الشام از این اقدامات، برقراری روابط حسنه با دولت ائتلاف و ارتش ملی مخالف دولت سوریه است همچنین این گروه می‌خواهد با این اقدامات، پیام مثبتی به غرب مخابره کند.

«ابومحمد الجولانی»، سرکرده هیات تحریر الشام کیست؟

ابو محمد الجولانی در سال 1981 میلادی در شهرک الشحیل از توابع شهر دیرالزور در شرق سوریه در خانواده ای زاده شد که اصلیت آنها متعلق به استان ادلب بود. او به شهر دیرالزور نقل مکان کرد زیرا پدرش کارمند دولت بود و راننده اداره خانه های سازمانی نظامی بود.

الجولانی اولین مراحل آموزش نظامی را به پایان برد و به دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق رفت و دوسال پزشکی خواند و در سال سوم دانشگاه به عراق رفت.

الجولانی به گروه القاعده و شاخه عراقی آن بعد از تجاوز سال 2003 میلادی آمریکا به عراق پیوست و زیر فرماندهی «ابومصعب الزرقاوی» و جانشینان او کار می کند. در صفوف گروه القاعده به سرعت پیشرفت کرد و مدارج ترقی را پیمود تا اینکه از نزدیکان الزرقاوی شد. بعد از ترور الزرقاوی در حمله هوایی آمریکا در سال 2006 میلادی، الجولانی از عراق خارج شد و به لبنان رفت و گمان می رود که وی بر امر آموزش «جند الشام» مرتبط با گروه القاعده نظارت داشته است.

الجولانی بار دیگر از لبنان به عراق رفت و آمریکایی ها او را بازداشت و در زندان بوکا زندانی کردند که اداره آن را آمریکایی ها برعهده داشتند. وی در سال 2008 میلادی آزاد و فعالیت نظامی خود را با به اصطلاح “دولت اسلامی در عراق” به سرکردگی ابوبکر البغدادی آغاز کرد. دیری نپایید که رئیس عملیات این گروه در استان موصل شد. چند ماه بعد از آغاز بحران سوریه، الجولانی در ماه اوت به عنوان فرستاده القاعده برای تاسیس شاخه این گروه در کشورش بازگشت تا بتواند از طریق آن در نبرد ضد دولتی شرکت کند.

در ژانویه سال 2012 میلادی، الجولانی در بیانیه ای تشکیل گروه موسوم به «جبهه النصره لاهل الشام» را اعلام کرد که به آنها به اصطلاح «مجاهدان شام»می گفتند. وی از زادگاهش شهرک الشحیل به عنوان خاستگاه برای اقدامات این جبهه استفاده کرد.

این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۶ به دنبال فشارهای جامعه جهانی مجبور شد برای پاک کردن پرونده خود از جنایت‌های وحشیانه، نام خود را به «جبهه فتح الشام» تغییر دهد بعدها نیز دوباره نام خود را به هیات تحریر الشام تغییر داد.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا