خبر اولسیاسی

بغداد و واشنگتن به زودی سازوکار خروج نیروهای رزمی امریکا از عراق را وضع خواهند کرد

منبعی نظامی در عراق فاش کرد که به زودی هیئتی نظامی از امریکا به عراق خواهد آمد تا ایجاد سازوکاری برای خروج نیروهای رزمی امریکایی از عراق را بررسی کند.

میدل ایست نیوز: منابع نظامی در عراق در گفت وگویی با «العربی الجدید» فاش کردند که به زودی فعالیت کمیته نظامی فنی مشترک بین عراق و امریکا، آغاز خواهد شد و دو طرف، سازوکاری برای اجرایی کردن نتایج دور اخیر گفت وگوی راهبردی بین دو کشور ایجاد خواهند کرد.

عراق و امریکا در چهارمین دور از گفت وگوی راهبردی تصمیم به خروج نیروهای رزمی امریکایی از عراق تا تاریخ 31 دسامبر 2021 گرفتند و از آن پس فعالیت نظامی امریکا در عراق در دو زمینه مستشاری و آموزشی خواهد بود.

یک افسر بلندپایه در ستاد فرماندهی مشترک عراق روز گذشته به «العربی الجدید» گفت: احتمال دارد مسئولان نظامی امریکا طی روزهای آتی برای آغاز ایجاد سازوکاری برای اجرای توافق صورت گرفته برای خروج نیروهای رزمی تا پایان سال، به بغداد بیایند.

وی که نخواست نامش فاش شود افزود: توافق شد تا کمیته نظامی و امنیتی مشترکی بین دو طرف، بندهای نظامی نتایج چهارمین دور از گفت وگوهای راهبردی از جمله سازوکار خروج امریکا که به دفعات انجام خواهد شد را اجرایی کنند.

این مسئول نظامی در عراق در ادامه تصریح کرد که کشورش به سازوکار توافق بر سر تامین امنیت خروج کامل نیروها پایبند است و امنیت پایگاه ها و اردوگاه ها را نیز تامین می کند.

وی فاش کرد که نقشه استقرار نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی و پیمان ناتو تغییری نخواهد کرد و دو پایگاه عین الاسد و حریر در الانبار و اربیل علاوه بر اردوگاه ویکتوریا در غرب بغداد به حمایت و آموزش و قرار دادن اطلاعات هوایی در اختیار نیروهای عراقی و دریافت درخواست های حمایت مربوط به جنگنده های ائتلاف ادامه می دهند.

مسئول مذکور تاکید کرد که ریاست طرف عراقی را «عبدالامیر الشمری»، معاون فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق و «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق بر عهده دارند.

وی احتمال داد که «برت مک گورک»، فرستاده امریکا به زودی برای بررسی سازوکار خروج نیروهای رزمی و فعالسازی پرونده های دیگری که در چهارمین دور از گفت وگوهای راهبردی بر سر آن توافق شد، به عراق سفر کند.

در همین راستا، «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق با تاکید بر اینکه مسئولیت حفاظت از مستشاران و مربیان نظامی امریکایی بر عهده نیروهای عراقی است، گفت که مدت ماندن مستشاران و مربیان خارجی پس از خروج نیروهای رزمی مهم نیست، بلکه تداوم آموزش و دریافت اطلاعات از نهادهای امنیتی و نظامی بین المللی مهم است.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی خارجی در پایگاه ها و اردوگاه های عراق حضور دارند، گفت که نیروهای ائتلاف بین المللی طی دوره قبل تجهیزاتی بالغ بر 60 میلیون دلار به ارتش عراق، دستگاه مبارزه با تروریسم و نیروهای پیشمرگه تحویل دادند.

از طرفی دیگر «مجاهد الطائی»، کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی عراق احتمال داد که واشنگتن شروطی برای سازوکار خروج نیروهای رزمی وضع کند که همان عدم حمله به مواضع و نیروهای امریکایی و الزام دولت به این مساله است.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت که حضور کمیته امریکا برای اجرای سازوکار خروج نیروهای رزمی، کمکی به دولت الکاظمی در متقاعد کردن افرادیست که به نتایج گفت وگوی راهبردی بین عراق و امریکا شک دارند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا