اجتماعیخبر اول

ارزش آثار باستانی عراق در موزه لوور پاریس

مهم ترین این آثار در کاوش های فرانسویان در شهر لاگاش به دست آمده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الشبکه العراقیه، بخش آثار تاریخی عراق در موزه لوور پاریس به یک اندازه مورد توجه بسیار بازدیدکنندگان گردشگر موزه و کارشناسان قرار گرفته است.

این بخش یکی از مهم ترین بخش های مربوط به آثار تاریخی شرق قدیم در موزه است، زیرا حاوی آثار به جا مانده از اولین تمدن های جهان باستان و مهم ترین و پیشرفته ترین آنها است.

آثار تاریخی عراق در موزه لوور پاریس بر اساس توالی تاریخی آن، از قدیم به جدید به نمایش گذاشته شده است.

سالن مربوط به عراق با نمایش آثار باستانی بسیار مهم و زیبایی از تمدن سومریه که قدمت آنها به هزاره سوم پیش از میلاد باز می گردد، آغاز می شود.

مهم ترین این آثار آن است که در کاوش های فرانسویان در شهر لاگاش به دست آمده است و در این قسمت، بخش هایی از هرم سنگِ پادشاه ایاناتوم را مشاهده می کنیم که پیروزی او بر شهر اوما را جاودانه ساخت و همچنین اصلاحات اوروکاگینا و دیگر آثار ارزشمند این دوره تاریخی.

در هنگام ورود به سالن دوره سومری متوجه می شویم که بیشتر آثار به نمایش گذاشته شده در آن، از شهر لاگاش در استان ذی قار عراق به دست آمده است؛ چنان که آثار باستانی مربوط به پادشاهان امپراتوری اکدی و بقایای هرم سنگ  سارگن بزرگ، پادشاه اکد و بقایای مجسمه عظیم منیشتوشو، پادشاه اکد و کتیبه نارام ‌سین یا لوح پیروزی نارام ‌سین با رنگ صورتی مایل به نارنجی سنگ آن به نمایش گذاشته شده است و همچنین مجسمه های فرمانروا گودئا که نزدیک به سی و پنج مجسمه است و بیشتر آنها در این سالن نمایش داده شده است و مجسمه های بسیاری بدون سر هستند یا تنها سر از کل مجسمه باقی مانده است و این امر به علت تخریبی است که در دوره های گذشته بر روی این مجسمه ها صورت گرفته.

در سالن آثار تمدن بابل، هرم سنگ مشهور و باشکوه حمورابی با سنگ مشکی رنگ به چشم می خورد که شامل قدیمی ترین مجموعه قوانین در تاریخ بشریت است و یکی از مهم ترین آثار به نمایش گذاشته شده در موزه به شمار می رود و بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کند و در برابر آن به شگفتی وا می دارد.

همچنین در این سالن، آثار باستانی مربوط به «نبوکدنصر»، پادشاه بابل و آثار باستانی بسیار ارزشمند دیگر قرار دارد، علاوه بر بخش هایی که قطعه های نفیسی از متن های میخی را به نمایش گذاشته است.

از میان آثاری که این سالن را متمایز کرده است، مجسمه الهه ایشتار است که از سنگ مرمر سفید منبت کاری شده با یاقوت و طلا ساخته شده است.

راهروی خورساباد در سالن آشوری که به اسم روستایی در شمال عراق در استان نینوا نامیده شده است دارای مجسمه های گاوهای بالدار و لوح های سنگی با کنده کاری های برجسته ای است که قهرمان گیلگمش را به تصویر کشیده و همچنین در سالن آشوری آثاری را می بینیم که از کالح، پایتخت آشوریان آورده شده است و فرش سنگی زیبای آشوربانیپال و مجسمه های شگفت انگیز آشوری به چشم می خورند.

« دکترعلی مراد»، متخصص مطالعات خط میخی در دانشگاه سوربن پاریس می گوید: حجم عظیمی از آثار باستانی در زمانی که عراق تحت اشغال حکومت عثمانی بود به خارج از عراق انتقال یافت، زیرا پادشاهان عثمانی به آثار باستانی اهمیتی نمی دادند و اجازه حفاری به تیم ها و گروه های کاوش و حتی به گردآورندگان معمولی عتیقه و آثار باستانی اعطا می شد.

این گروه ها به حفاری در محل می پرداختند و هر اثری که یافت می شد به کشور یا گروهی تعلق داشت که حفاری کرده بود، برای مثال می توانیم به گروه کاوش فرانسوی اشاره کنیم که آنچه را کشف کردند به موزه لوور پاریس منتقل کردند.

در حال حاضر همکاری مشترکی بین کشور فرانسه و عراق برای جلوگیری از قاچاق آثار باستانی عراق وجود دارد و موزه های فرانسه و دیگر موزه ها از خرید هر اثر باستانی که مشکوک یا سرقت شده باشد، منع شده اند و دستور برگرداندن آن به کشور مبدأ داده شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا