خبر اولسیاسی

تحرکات مصر در همگرایی با حماس و تداوم رسیدگی به پرونده جاسوسی اخوان المسلمین

همگرایی مصر با حماس منجر به مختومه شدن برخی پرونده‌های پیچیده و در صدر آن، موضوع جاسوسی اخوان المسلمین برای حماس در دستگاه قضایی این کشور نشده است.

میدل ایست نیوز: همگرایی مصر با جنبش حماس به مختومه شدن برخی پرونده‌های پیچیده و در صدر آن، موضوع جاسوسی اخوان المسلمین برای حماس در دستگاه قضایی مصر منجر نشده است.

دادگاه جنایی قاهره به ریاست قاضی محمد شیرین یکشنبه گذشته جلسه مهمی در سلسه جلسات محاکمه «محمود عزت»، مرشد کل اخوان المسلمین به اتهام جاسوسی برای حماس با هدف ارتکاب اقدامات تروریستی در داخل کشور برگزار کرد.

نماینده دادستانی کل مصر در این جلسه خواهان صدور شدیدترین حکم علیه این رهبر اخوانی شد و گفت: متهم خباثت‌آمیزترین و شنیع‌ترن جرم را مرتکب شده و در حق مصر و مردم این کشور خیانت کرده است.

این جلسه محاکمه بیانگر آن است که میان روند سیاسی و قضایی در رابطه با تعامل با حماس نوعی تفکیک وجود دارد و همگرایی سیاسی مصر با حماس بیشتر در نتیجه عوامل و تحولات منطقه‌‌ای بوده که گفت‌وگو میان این دو را امری محتوم کرد چرا که حماس بر نوار غزه حاکم است و این منطقه در مجاورت با شبه‌ جزیره سیناء به عنوان منطقه‌ای آسیب‌پذیر و تاثیرگذار بر امنیت ملی مصر قرار دارد اما موضوع دوم یعنی تداوم محاکمه رهبران اخوان بدین معنی است که این مساله با مشمول گذشت زمان نخواهد شد و ارتباط میان اخوان به عنوان جریان مادر و حماس به عنوان شاخه‌ای از آن همچنان در ذهن تصمیم‌گیرندگان مصری جای دارد.

بر اساس ادعای نهادهای امنیتی مصر، برخی اعضای اخوان المسلمین و نمایندگان پارلمان مصر که از اعضای اخوان بودند، در سال‌های 2005 تا 2013 میلادی با سازمان بین‌المللی اخوان، حماس، حزب الله و گروه‌های فعال در شبه جزیره سینا همکاری کردند تا طرح سرنگون‌سازی نظام مصر (حسنی مبارک) و رسیدن به قدرت با اعمال خشونت را اجرایی کنند.

به گفته ناظران سیاسی، تداوم محاکمه رهبران اخوان آن هم در این سطح به معنای شکنندگی روابط قاهره با حماس و عدم اطمینان کافی میان دو طرف است و تحرکات نظامی سنگین دولت مصر در شمال سیناء بر این مدعا صحه می‌گذارد زیرا پیوندهای موجود میان حماس و اخوان، ایدئولوژیک است و هر گونه تلاشی برای نشان دادن اینکه این دو ارتباط با یکدیگر را قطع کرده‌اند، اشتباه است.

«سامح عید»، کارشناس امور جنبش‌های اسلامی در این باره گفت: حماس گروهی عملگرا است و می‌تواند با نگرانی‌های مصر در قبال خود، تعامل و سازگاری داشته باشد، دستگاه اطلاعاتی مصر هم میان نقش مصر در مساله فلسطین و مساله جاسوسی اخوان تفکیک قائل است؛ امری که در میزبانی قاهره از «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی تبلور پیدا کرد.

وی گفت: حماس به تاثیرات منفی این نوع مسائل واقف است اما در عین حال می‌داند که منافع حیاتی با مصر در مقطع کنونی مهم‌تر از مساله جاسوسی اخوان است، مصر به تحرکات خود برای پایان دادن به اختلاف میان گروه‌های فلسطینی ادامه خواهد داد اما در عین حال پرونده جاسوسی اخوان را هم به حالت تعلیق در نخواهد آورد زیرا از هر کدام از این دو پرونده، اهدافی متفاوت را دنبال می کند.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا