سرخط خبرهاسیاسی

سخنگوی دولت عراق: هدف از کنفرانس منطقه ای بغداد تأمین منافع اقتصادی و امنیتی عراق است

وزیر فرهنگ و سخنگوی هیئت دولت عراق تأکید کرد که عراق با برگزار کنفرانس منطقه ای در بغداد بیش از هر چیز در پی تحقق ثبات امنیتی و اقتصادی است.

میدل ایست نیوز: «حسن ناظم»، وزیر فرهنگ و سخنگوی هیئت دولت عراق، تأکید کرد که عراق با برگزار کنفرانس منطقه ای در بغداد بیش از هر چیز در پی تحقق ثبات امنیتی و اقتصادی است.

او در گفت‌وگو با روزنامه رسمی «الصباح» گفت که کنفرانس منطقه‌ای بغداد با عنوان «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» کنفرانسی در سطح سران است که کشورهای همسایه عراق و دیگر کشورهای منطقه و جهان در آن حضور می‌یابند.

ناظم تأکید کرد که عراق در یک سال گذشته در دولت «مصطفی الکاظمی» شاهد اقدامات چشمگیری برای بازیابی نقش منطقه‌ای اثرگذار عراق بوده است.

او گفت که بازیابی نقش منطقه‌ای عراق به این معنا نیست که عراق در پی بر عهده گرفتن نقش واسطه در منطقه است بلکه معنایش آن است که عراق به ثبات امنیتی و اقتصادی خود می‌اندیشد و منافع خود را پیگیری می‌کند.

وی سفرهای نخست‌وزیر عراق به کشورهای منطقه و جهان را در همین راستا دانست و تأکید کرد که عراق می‌کوشد که پل‌های ارتباطی میان کشورهای منطقه برقرار کند تا ثبات و شکوفایی اقتصادی خود را محقق سازد.

سخنگوی هیئت دولت عراق تأکید کرد که نشست بغداد نشستی سیاسی است که در آن تفاهم‌های اقتصادی پیشین پیگیری خواهد شد و مسائل امنیتی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

او برخی تنش‌ها در منطقه را از دیگر موضوعات مورد بحث در این کنفرانس دانست.

ناظم افزود که حضور سران چند کشور بزرگ و مهم در بغداد خود به‌تنهایی معنای روشنی دارد.

وزیر فرهنگ عراق گفت که عراق پس از چند سال انزوا در حال بازیافتن جایگاه خود در منطقه است و جامعه بین‌المللی هم از این موضوع استقبال می‌کند.

کنفرانس منطقه ای بغداد روز شنبه با حضور سران کشورهای منطقه برگزار می شود.

کاخ الیزه شب گذشته اعلام کرد که «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه، در پایان هفته جاری برای مشارکت در نشست منطقه‌ای بغداد به عراق سفر می‌کند تا بر حمایت پاریس از ثبات عراق و بر نقشی که در پی ایفای آن در منطقه است تأکید کند.

به گزارش «فرانس پرس» مکرون تنها رئیس جمهوری از خارج منطقه است که در این نشست حاضر خواهد شد و در کنار «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، و «ملک عبدالله دوم»، شاه اردن، از سران کشورهایی است که حضورشان در این نشست قطعی شده است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا