خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

هماهنگی اطلاعاتی آنکارا و قاهره در پرونده دیپلمات‌های مصری در فرودگاه کابل

منابع آگاه مصری از هماهنگی اطلاعاتی قاهره و آنکارا طی روزهای اخیر برای تامین امنیت هیات دیپلماتیک مصری و بازگشت ایمن آنها از کابل به قاهره خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه مصری از هماهنگی اطلاعاتی مصر و ترکیه طی روزهای اخیر خبر دادند که منجر به تامین امنیت هیات دیپلماتیک مصری و بازگشت ایمن آنها از کابل به قاهره شد.

منابع یاد شده اظهار داشتند: فرصت خوبی برای دیدار میان هیات مصری و ترکیه‌ای در حاشیه نشست بغداد وجود دارد.

منابع مصری با بیان اینکه ترکیه تمایل دارد تا طی چند روز آتی نشستی با طرف مصری برگزار کند، اظهار داشتند: پیشرفت‌های خوبی در زمینه رایزنی‌های اقتصادی و نمایندگی تجاری دو کشور در محافل بین‌المللی حاصل شده است.

به گفته منابع یاد شده، قرار است پرونده گاز دریای مدیترانه و ترسیم قلمرو اقتصادی دو کشور در این دریا در دستور کار نشست آتی کمیته مشترک قرار گیرد، در عین حال، آنکارا در تلاش است تا پیش از پایان سال جاری، پرونده توافق بر سر مرزهای دریایی را به سرانجام برساند همچنین پرونده لیبی نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

منابع دیپلماتیک مصری تصریح کردند: منطقه خاورمیانه در مقطع کنونی در حال گذر از مرحله بازبینی در مناسبات و ائتلاف‌بندی‌هاست و ترکیه به عنوان بازیگری محوری خواهان به دست آوردن بیشترین میزان منافع برای خود است.

منابع یاد شده اظهار داشتند: طرف ترکیه‌ای در تلاش برای کسب نظر مثبت قاهره با تاکید بر امکان نقش‌آفرینی آنکارا در حل بحران سد النهضه است چرا که این کشور از رهگذر سرمایه‌گذاری‌های کلان خود در اتیوپی بر این کشور نفوذ دارد و نخست‌وزیر اتیوپی در سفر اخیر خود به ترکیه چندین توافق نظامی و اقتصادی با مسئولان ترکیه‌ای امضا کرد.

همچنین بخوانید:

دور جدید مذاکرات عادی‌سازی روابط میان ترکیه و مصر همزمان با تحرکات ابوظبی

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا