خبر اولسیاسی

کنفرانس بغداد چه بازتابی بر روابط عراق با کشورهای عضو شورای همکاری خواهد داشت؟

کشورهای عضو شورای همکاری و عراق به صورت متقابل به روی یکدیگر آغوش گشوده اند و اگر تضمین های کافی به کشورهای عضو شورای همکاری داده شود، عراق به سرعت به آغوش کشورهای عربی باز خواهد گشت.

میدل ایست نیوز: پس از چند هفته هماهنگی و اقدامات لازم از سوی دولت عراق برای میزبانی کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت، این کنفرانس امروز شنبه با مشارکت کشورهای عربی، منطقه ای و بین المللی برگزار خواهد شد.

در این کنفرانس علاوه بر کشورهای همجوار عراق به جز سوریه، کشورهای مصر، قطر، امارات، امریکا، بریتانیا، و فرانسه حضور خواهند داشت.

به نظر «بهاء خلیل»، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی عراق، هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس، اعطای تضمین هایی از سوی فرانسه، قطر و امریکا مبنی بر عدم تلاش ایران برای آسیب به امنیت کشورهای عضو شورای همکاری پس از خروج قریب الوقوع امریکا از عراق در اواخر سال جاری است.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین»، عنوان کرد که این کنفرانس در چارچوب طرح و برنامه های عراق برای بهبود روابط خود با کشورهای منطقه و به ویژه عربستان برگزار می شود.

فرصت های نزدیکی روابط

خلیل به حضور گسترده کشورهای عربی در سطح رسمی و استقبال مردمی از این کنفرانس اشاره کرد و گفت که کارزارهایی در شبکه های اجتماعی برای حمایت از عراق راه افتاده است و اظهارات رسمی بسیاری از مقامات عربستان، امارات و کویت درباره نقش آتی عراق و بازپسگیری نقش خود در منطقه به خصوص پس از برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید مطرح شده است.

این تحلیلگر مسائل عراق از وجود تحرکات کشورهای عضو شورای همکاری برای نزدیکی به عراق خبر داد و گفت که می توان از این فرصت استفاده کرد.

وی در ادامه افزود که کشورهای عضو شورای همکاری به کمک عراق در این شرایط سخت اهتمام دارند و عراق و کشورهای عضو شورای همکاری به صورت متقابل به یکدیگر روی آورده اند و آغوش گشوده اند و اگر تضمین های کافی از سوی دولت امریکا و فرانسه به کشورهای عضو شورای همکاری داده شود، منطقه به سرعت شاهد بازگشت عراق به آغوش کشورهای عربی خواهد بود.

نقش فرانسه در کنفرانس بغداد

خلیل درباره تنش بین کشورهای عضو شورای همکاری و ایران معتقد است که نزدیکی روابط بین دو طرف در این کنفرانس سخت به نظر می رسد چرا که دیدارها، عادی و پروتکلی خواهد بود در حالیکه اختلافات میان دو طرف ایدئولوژیک است و هر کدام به دنبال رهبری جامعه اسلامی هستند.

وی درباره علت مشارکت رئیس جمهور فرانسه در این کنفرانس نیز گفت که فرانسه از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، حامی این نظام بوده و تلاش می کند نقش اصلی در منطقه را ایفا کند به ویژه با توجه به اینکه امانوئل مکرون در سال آتی انتخاباتی را در پیش دارد بنابراین تلاش می کند به آرام سازی اوضاع در خاورمیانه بپردازد و نقش و دستاوردی پیش از انتخابات داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عراق خواستار استفاده از این کنفرانس برای تقریب دیدگاه ها بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری از یک طرف و ایران و امریکا از طرفی دیگر شد و گفت که کنفرانسی این چنینی می تواند به عادی سازی روابط بین این کشورها کمک کند.

انسجام اقتصادی

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق طی دیدار با هیئت های رسانه ای پیش از برگزاری کنفرانس مذکور گفته بود که این اتفاق نه فقط برای عراق بلکه برای کل منطقه مهم است و بیان کرده بود که منطقه از چالش های زیادی رنج می برد و همه باید در حل آن همکاری کنند و به سمت انسجام اقتصادی و اجتماعی میان ملت های منطقه حرکت کنند.

از طرفی دیگر «مثنی امین»، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در اظهاراتی به شبکه روداوو گفت: عراق تلاش می کند پل ارتباطی بین کشورهای همجوار به ویژه ایران و عربستان باشد چرا که اختلافات بین طرفین بر کل منطقه تاثیر می گذارد و روابط دوستانه و برقراری صلح و ثبات در منطقه جزئی از منافع سیاسی و اقتصادی عراق محسوب می شود.

به اعتقاد وی، برگزاری کنفرانس منطقه ای در بغداد، تلاش برای ایجاد دیدگاهی برای صلح منطقه ای، ثبات و سازندگی اقتصادی و بهبود شرایط بین کشورهای منطقه، پیش از آنکه به نفع کشور دیگری باشد، به نفع عراق است.

این عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در ادامه اشاره کرد که این کنفرانس چه موفقیت آمیز باشد یا نباشد، در راستای تلاش در مسیر درست و مورد نظر است و حتی اگر به صورت نسبی یا کلی ناکام بماند، این گام، گام درستی است.

ناظران معتقدند هر چند این کنفرانس منجر به توافقاتی بین کشورهای شرکت کننده نشود، گامی در جهت گفت وگوی در آینده بین کشورهای دارای اختلاف و ایجاد دیدگاه مشترک برای حل اختلافات منطقه است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا