اجتماعیسرخط خبرها

جنگل‌های یمن در آستانه تبدیل شدن به بیابان+تصاویر

با تداوم قطع درختان و استفاده از آن به هیزم، کارشناسان نسبت به نابودی جنگل‌ها و درخت‌زارهای یمن و تبدیل آن به بیابان‌های خشک و بی آب و علف هشدار می‌دهند.

میدل ایست نیوز: با تداوم قطع درختان و استفاده از آن به هیزم، کارشناسان نسبت به نابودی جنگل‌ها و درخت‌زارهای یمن و تبدیل آن به بیابان‌های خشک و بی آب و علف هشدار می‌دهند.

در همین رابطه، «عبدالله ابوالفتوح»، رئیس مناطق حفاظت شده صنعای یمن اظهار داشت: هیزم‌فروش‌ها سالانه تنها در پایتخت 886 هزار درخت را برای مصارف خانگی، استفاده در نانوایی‌ها و رستوران‌ها قطع می‌کنند.

ابوالفتوح گفت: طی سه سال گذشته تنها در مناطق شمال یمن که تحت تسلط انصارالله یمن قرار دارد، حدود 5 میلیون درخت قطع شده است.

وی اظهار داشت: این تعداد درخت معادل با 203 کیلومتر مربع از جنگل‌های یمن است که حدود 3.3 درصد از کل مساحت این کشور را تشکیل می دهد.

آتش جنگ یمن بر دامن جنگل‌های این کشور

جنگ موجود میان ائتلاف عربی به رهبری عربستان و انصارالله یمن تاکنون منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر شده و اکنون 80 درصد از جمعیت این کشور محتاج کمک‌های خارجی هستند.

در همین ارتباط، کمبود سوخت، مردم را به جایگزین‌سازی هیزم با نفت سیاه و گاز برای مصارف خانگی و صنعتی و نیازهای روزمره‌شان کرده است.

اکتشاف گاز در استان مارب در دهه 80 میلادی، قطع درختان را به مناطق دوردست محدود کرد اما جنگ موجود تقریبا تولید انرژی در یمن را متوقف کرده است؛ امری که منجر به وابستگی به واردات گاز و اکنون به قطع درختان کرده است که علاوه بر استفاده از آن به عنوان هیزم، در ساخت منازل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یمن دارای مناطق جنگلی چندانی نیست اما این کشور به تنوع و غنای گیاهی و انواع درختان شهره است به طوری که درختانی نظیر اکاسیا و کاج در یمن وجود دارد و هیزم‌فروش‌ها هر اصله درخت اکاسیا را تقریبا 100 دلار می‌خرند.

هر کامیون هیزم با وزن تقریبی 5 تُن بسته به نوع چوب و طول مسافت طی شده 300 تا 700 دلار در صنعاء به فروش می‌رسد.

در همین ارتباط، «سلیمان جبران»، یکی از هیزم‌فروش‌های اهل صنعاء گفت: این روزها درخواست خرید هیزم بسیار افزایش یافته است.

وی گفت: ما نگران این هستیم که کشور به بیابان خشک و بی آب و علق تبدیلشود؛ امری که در حال روی دادن است، دیگر امروز درختانی که بسیاری از کوه‌ها را پوشانده بودند، مشاهده نمی کنی.

 

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا