خبر اولسیاسی

العربی الجدید: بایدن سفیر سابق امریکا در تل آویو را مسئول هماهنگی با اسرائیل در پرونده ایران کرد

دولت امریکا «دن شاپیرو»، سفیر سابق امریکا در تل آویو، را به عنوان مسئول هماهنگی میان واشنگتن و اسرائیل درباره پرونده ایران کرده است.

میدل ایست نیوز: پایگاه «العربی الجدید» به نقل از منابع اسرائیلی خبر داد که دولت امریکا «دن شاپیرو»، سفیر سابق امریکا در تل آویو، را به عنوان مسئول هماهنگی میان واشنگتن و اسرائیل درباره پرونده ایران کرده است.

براساس گزارش این نشریه، شاپیرو فعالیت خود را به عنوان مشاور ارشد «رابرت مالی»، مسئول پرونده ایران در وزارت امور خارجه امریکا، آغاز کرده است.

این گزارش افزوده که مسئولیت شاپیرو لازم می‌آورد که وی در تردد دائم میان واشنگتن و تل آویو برای هماهنگی مواضع بر سر پرونده هسته‌ای ایران و موضوع نفوذ ایران در منطقه باشد.

براساس این گزارش، شاپیرو روابط نزدیکی با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل و شخص نخست‌وزیر، نفتالی بنت، دارد.

این گزارش تأکید کرده که تعیین شاپیرو در این مقام پس از آن انجام شده که برآوردها در واشنگتن نشان می‌دهد که فرصت‌های احیای توافق هسته‌ای در ایران با بر سر کار آمدن «ابراهیم رئیسی» در ایران کاهش یافته است.

پیش از این «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل، در سفر به امریکا خواستار «طرح ب» در رویارویی با برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای وین شده و در دیدار با رئیس جمهوری امریکا این طرح را مطرح کرده بود.

این پایگاه تأکید کرده که شاپیرو نقش بسیار مهمی در تنظیم و تکمیل طرح پیشنهادی اسرائیل خواهد داشت و قرار شده که نیمی از وقت خود را در اسرائیل و نیم دیگر را در واشنگتن بگذارند و مقر او نیز سفارت امریکا در بیت المقدس اشغالی خواهد بود.

روز جمعه، جو بایدن در دیدار بنت تأکید کرد که در صورت شکست مذاکرات وین، امریکا سراغ «گزینه‌های دیگری» می‌رود.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، نیز در واکنش به این اظهارات تأکید کرد که این اظهارات «ضمن آنکه تهدید غیر قانونی یک کشور دیگر است، حق جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ‌گویی متقابل علیه «گزینه‌های در دسترس» را تثبیت می‌کند».

همزمان یک مقام در وزارت خارجه اسرائیل تأکید کرد که شاپیرو فردی باتجربه در پرونده‌های منطقه است و می‌تواند به اسرائیل در پروراندن تصوری روشن درباره پیامدهای منطقه‌ای مذاکره و مقابله با ایران کمک کند.

شاپیرو پیش‌تر، پس از انتخاب بایدن به ریاست جمهوری امریکا، در مقاله‌ای در نشریه «واشنگتن پست» ضمن دفاع از بازگشت به توافق هسته‌ای بر اهمیت لحاظ نگرانی‌های اسرائیل در این باره تأکید کرده و خواستار تفاهم با اسرائیل برای «رسیدن به راهبردی مشترک در قبال ایران» شده بود.

شاپیرو پس از پایان دوره سفارتش، پژوهشگر ارشد در «مرکز پژوهش‌های امنیت ملی» در دانشگاه تل‌آویو است که از مهم‌ترین اندیشکده‌های تأثیرگذار بر سیاست‌های اسرائیل شمرده می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا